woensdag 6 maart 2013

Attrazione d'Amore

Na een week van intensieve activiteiten, genieten we vandaag van een heerlijke dag 'opladen in huis'. 
Mama is doende met de voorbereidingen voor een heerlijk warme maaltijd. Een recept dat alleen zij super smaakvol kan maken, wat ons betreft.

Ik mag muziek luisteren. Slenteren door bekende stukken en weer nieuwe ontdekkingen doen.

In deze tocht had ik zojuist een 'rendez-vous' met een deel uit de documentaire 'Attrazione d'Amore', by Frank Scheffer. Er wordt ons een inkijk gegund in de bijzondere samenwerking tussen Riccardo Chailly, conductor Concertgebouworkest, en Maria Joao Pires. Zij zit geconcentreerd voor haar piano, totdat het orkest inzet. 

"De pianiste merkt dat ze een verkeerd stuk heeft ingestudeerd. Ze is in paniek. In korte zinnen heeft ze hier communicatie over met de dirigent. Die zegt haar dat ze dit stuk vorig jaar nog foutloos heeft gespeeld. Dan gebeurt er iets heel wonderlijks. Als de pianiste dan moet invallen komt ze zichtbaar in een andere toestand en vloeit het pianospel uit haar handen. Ze komt in een gebied waar geen controle is en ze geeft zich er aan over. Dit is genialiteit. Ze komt als het ware in een andere bewustzijns laag. Ze speelt dit pianostuk perfect. Ze geeft zichzelf over aan iets groter dan zichzelf."

"Volgens Shopenhouwer is muziek het contact met het hoogste wat een mens ooit kan bereiken. Muziek is van een hogere orde dan wetenschap."


Ik heb het stuk meerdere malen bekeken. Vandaag weer opnieuw. De bijzondere samenwerking tussen Chailly en Pires raakt me nog steeds. Ik besloot dat het video-stukje een plaats op mijn blog verdient. Ter inspiratie voor allen met een muzikaal hart. 



Hierbij tevens de link naar het volledige Piano Concert No. 20 in D minor, Mozart. Gespeeld door Maria Joao Pires. 
Vind het zelf een prachtig concert. 

Naast Alfred Brendel en Mitsuko Uchida is Maria een van mijn favoriete pianisten. Veel luisterplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen