woensdag 3 april 2013

Cypraecassis testiculus (fijngeribde helmslak)

Vanmiddag op papa's geboortedag (3 april) heerlijk gelopen bij de 'Moederberg', mijn favoriete stukje aarde op deze planeet. Aan de voet van deze imposante Moeder, heb ik weken geleden een eerste fundering gelegd voor mijn zee-altaar. Dat altaar is inmiddels gegroeid. Ieder bezoek dat ik breng, wordt gemerkt met een fossiele schelp, gedroogde tak koraal, veer van een vogel of indrukwekkende steen. Het altaar groeit waar je bij staat.

Niels nam zijn vertrouwde plek in op de rotsen. Lezen en verkijken, zijn activiteiten. Zijn houten fauteuil stond weer klaar voor gebruik, tegen de achterkant van het altaar. Die neemt hij dan mee de rotsen op. Ik nam de benen, onderlangs, over het ruige strand, richting surfersplek. Dat betekent dat ik na een bepaald rotspunt uit het zicht ben van Niels. Alleen op de wereld. Maar ik weet dat er vanaf een ver punt toch op me gelet wordt. Een geruststellende gedachte als je daar zo alleen doolt. Zo veel stilte, zo veel natuur, echt een hemel op aarde. Als het Niels te lang duurt komt hij mijn kant op.

Genietend van de natuur hoopte ik stilletjes op een schelpenvondst die inpasbaar zou zijn in een sieraad dat ik wil gaan maken van Rozenkwarts. Vind het een prachtige steen. Ik ben nog aan het wachten op een rijgnaald voor zijdekoord en draadbeschermer. Zodra ik die ontvang kan ik verder. Tot die tijd blijft het bij ideeën in mijn hoofd. Een vondst kan zomaar weer een andere wending geven aan al bestaande ideeën. Dat houdt het verrassend. En verrassend is het aan de kust, als het gaat om vinden van materiaal. Dat bleek vandaag maar weer. Het werd een soort van vice-versa-vondst. Op de heenweg werden mijn stoutste dromen waar toen ik geheel door toeval een werkelijke schitterende 'Fijngeribde Helmslak' vond. Diep van kleur, rondom de spil nog het glanzende en gekleurde eelt aanwezig. Ik was zo blij als een kind. Het kon bijna niet anders dan dat het exemplaar kort voordat het gevonden werd door mij, was gesoupeerd door een vogel. Ik verborg de schelp zorgvuldig in mijn broekzak en besloot door te slenteren. Totdat ik op afstand van Niels 'gebrieft' kreeg dat hij me wilde gaan zoeken. We hebben over alle afstanden altijd verbinding en communicatie. Dat is voor ons inmiddels al heel gewoon. Gevoelstrillingen die razendsnel uitgewisseld worden. Van hart tot hart.

Ik keerde om, huiswaarts. Wat schetste mijn verbazing, toen ik op de route terug een tweede exemplaar helmslak vond. N.b. ook in concoursstaat! Best bijzonder, omdat het tevens de enige twee fijngeribde helmpjes zijn die ik nu in mijn bezit heb. Je vindt ze niet snel. En al helemaal niet in de staat waarin ik ze vandaag vond. Een copieuze maaltijd voor één vogel, zo dacht ik. Dat tweede exemplaar ging mijn andere broekzak in, met nog een prachtig roze getint skelet van een zee-egel die er naast lag. Toch nog iets van roze. 

Cypraecassis testiculus / fijngeribde helmslak / Cowrie helmet
Afmeting ongeveer 65 mm. Een stevige, ovale horen. Topgedeelte stomp, met scherp topje. Windingen bol, zonder schouder. Eeltplaat zeer breed. Binnen en buitenlip met groot aantal tandplooien. Dicht opeenstaande , plooivormige  dwarsribben, gesneden door vage, soms wat geknobbelde spiralen. De kleur is oranje tot rozerood, met grijze, roodbruine en oranje, meestal in banden gegroepeerde (retilulated cowrie helmet) vlekken. Eeltplaat oranje, aan de randen met roodbruine blokken. Komt voor litoraal, ondiep water. 

Foto's







Video


Rozenkwarts

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen