maandag 1 april 2013

Dwarsribwenteltrap

Gyroscala lamellosa (dwarswenteltrap)

Gisteren vond ik hem, de 'dwarsribwenteltrap'. Mijn oog gleed langs de vorm. Intact! 
Best bijzonder voor zo'n ingenieus gebouwd, fragiel onderkomen. Deze gemiddeld 30 mm lange, dunschalige, spitse horen is het tweede exemplaar van dit soort dat ik in drie jaar tijd vond. Het eerste exemplaar, heeft de elementen niet schadeloos getrotseerd. Hij was gehalveerd. Desalniettemin wel bewaard, vanwege zijn zo subtiele, mooie architectuur. 

Het bijzonder aan zijn vorm vind ik de zeer platte, afstaande dwarsribben. Onderaan zijn laatste winding loopt tussen de ribben een vlakke spiraalrib, die de ribben met elkaar verbindt. Heel mooi, heel fijn. De windingen zijn bruin of lichter. De ribben en spiraalrib zijn wit. Dit wenteltrapje komt voor in sublitoraal en dieper water. 

Vond het zo gaaf dat hij intact was! Daarom dus een aparte vermelding op mijn blog, met foto!






Op dezelfde dag, Eerste Paasdag 2013, het volgende kleurrijke materiaal gevonden. Rose, geel, bruin, wit, koraal, oranje, zalm...







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen