zondag 7 april 2013

Voltooiing Mala

Voltooiing Rozenkwarts-Mala
"Rozenkwarts dient voor het openen van het hart, verbetert de creativiteit en ondersteunt bij gebroken harten. Wordt beschouwd als de liefdessteen. Het is een zachte en tedere steen. Het biedt een liefdevolle energie aan het hart."

Ik vond het echt een uitnodiging aan deze Mala te mogen werken. De Rozenkwarts heeft een fijne, rustige trilling. Het is een steen waar ik zelf veel mee heb. Ik had al van den beginne het idee een Mala te maken van deze prachtige kralen. Inclusief kwast. Gaandeweg ontstond mijn plan deze kwast (die ik zo bij een Mala vind passen) demontabel te maken, zodat het Rozenkwarts snoer ook als klassiek sieraad gedragen kan worden. 

Ik heb gekozen voor het gebruik van overwegend natuurlijke materialen: Zilver, zijdedraad, katoen en last but not least de edelstenen. Om de Mala extra stevigheid te geven ten behoeve van het (dagelijks) gebruik (meditatie en tellen van mantra's) heb ik de kralen geregen op een dubbele zijdedraad en een extra acryl draad. Die keuze zorgt ervoor dat deze Mala een leven lang mee kan en ook gedragen kan worden als accessoire. 

De mala telt totaal 108 Rozenkwarts kralen, exclusief de kraal met het zilveren kralen-kapje dat aan het anker is bevestigd, samen met een zilveren hartje. Het anker (de goeroe kraal van deze mala) is een rond zilveren oogje, dat symbool staat voor de leegte. Het is het beginpunt van deze mala. In het oogje past het zilveren pinnetje van het mala-kwastje (als een kapittelslotje). 

"Sommigen geloven dat er 108 stadia zijn op het pad van de menselijke ziel. Ook zouden er 108 menselijke zonden zijn volgens het Tibetaanse Boeddhisme. Daarom zou het 108 keer opzeggen van de mantra een heilige bezigheid zijn. Shiva Nataraja danst zijn kosmische dans in 108 poses. Krishna zou gedanst hebben met 108 ‘Gopis’ (koevrouwen) en trouwt later met 108 vrouwen. Vele trappen van Bhoeddhistische tempels hebben 108 treden." 

Het mala kwastje is verder voorzien van één Rozenkwarts-kraal en een prachtig delicaat klein zachtroze schelpje dat ik vond aan de Caribische kust. De totale hanglente van de Rozenkwarts mala bedraagt 47 cm. Dit is de helft van de volledige omtrek-lengte, exclusief kwastje. Iedere Rozenkwarts kraal heeft een doorsnede van 8mm.

De vier onmetelijke gedachten:
Mogen alle voelende wezens geluk ervaren en de oorzaken van geluk.
Mogen alle voelende wezens vrij zijn van lijden en de oorzaken van lijden.
Mogen alle voelende wezens nooit gescheiden zijn van het geluk dat voorbij het lijden is.
Mogen alle voelende wezens in gelijkmoedigheid verkeren, vrij van gehechtheid aan naasten en afkeer van vijanden. 


Foto's Rozenkwarts mala, Hedy

Door op de foto's te klikken worden deze vanzelf vergroot











Magical Healing Mantra: Om Mani Padme Hum


1 opmerking:

  1. Wat mooi. Ik vind het prachtig. Interessant de informatie die erbij hoort.

    BeantwoordenVerwijderen