donderdag 16 mei 2013

"Die Vier Letzte Lieder", R. Strauss

Mijn persoonlijke gouden standaard uit verschillende interpretaties te bepalen, blijkt een lastige opgave. Ook nu nog, na vele jaren luisteren en beleven. Eind 80e jaren sloot ik een hartenverbond met  de vertolking van sopraan Jessye Norman.

Ik hoorde de uitvoering voor het eerst in Amsterdam, ergens op de Prinsengracht, thuis bij een student Musicologie. Met levenslange dank aan Saskia Kuipers die me meetroonde naar een muzikale tempel waar God's poortwachter ons een glimp van een andere werkelijkheid gunde dan onze aardse.

Nadien bleven 'Die Vier Letzte Lieder van Strauss door de jaren heen een muzikaal houvast op mijn aardse pad. Recentelijk stuitte ik op de vertolking van sopraan Anja Harteros. Deze uitvoering komt zonder enige twijfel op mij iPod. En op mijn blog!

Een loflied aan Strauss, de componist van 'Die Vier Letzte Lieder'. Strauss stierf zelf voordat een eerste uitvoering plaatsvond. 


"Frühling", R. Strauss

"September", R. Strauss

"Beim Schlafengehen", R. Strauss

"Im Abendrot", R. Strauss

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen