zondag 29 september 2013

Pristine Nature


Ezeltje rijden langs het strand – Isaac Israels, 1898-1900 (Collectie Rijksmuseum)


Strand genieten is van alle tijden. De aantrekkingskracht van de zee is voelbaar in ons hart. Het aan de kust vertoeven is zo heilzaam voor lichaam en geest. Dat ondervind ik zelf aan den lijve. 

Zoals sporters het nodig hebben in ritme hun energie te kanaliseren, zo is voor mij het voelen van zeewind, het horen van golfslag, het schouwen van zeekracht een wekelijkse noodzakelijkheid. Wat ben ik blij dat ons eiland Sint Maarten nog vele strandplekken kent waar de strandeconomie (nog) geen voet aan de grond heeft gekregen. Geen strandpaviljoenen, geen ghettoblasters, niet de kunstmatige geur van zonnebrand-cremes. Niet die vele opgevulde, bonte vierkante meters lawaai. Niet over de koppen lopen naar niemandsland. Nog geen gemotoriseerde watersport waarvoor je dekking zoekt tussen de golven.

Wel 'zoete leegte', stilte. Warme armen om je heen voelen van de zee die jou met haar golven meeneemt naar onontgonnen plaatsen. Gedragen worden door de wind die met zijn vleugels reizen aanbiedt naar het diepe binnen en over verre grenzen. 

En op die kuise plaatsen valt soms een eenvoudige vrolijk samenzijn samen met de warme gastvrijheid van die almachtige zee. Een zondagmiddag gospel. Dierbaren die met elkaar in zee gaan. Voor mij een schilderachtig karakteristiek. Zittend op een steen, zee-soezend, mag ik er graag deelgenoot van worden. 
Strand beleven.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen