dinsdag 24 september 2013

Welcome Back Seagifts!


Ook vandaag na het ontbijt weer op pad. Emma in haar traveller mee. Loopminuten maken. Eerst bij de ezels onze 80 liter water gebracht. Met gevaar voor eigen leven heeft Niels hun kuip gevuld. De hele kudde spoedde zich rondom hem toen liters water de kuip in stroomden. Dorstig, dat was duidelijk. En dan is eigenlijk 80 liter water voor zo'n kudde niet veel. Maar alle kleine beetjes helpen. 

Zo was er vandaag ook een heel voorzichtig briesje waardoor de hitte al beter te trotseren was. Ik had zin langs de kust te slenteren, al wist ik dat het nog geen lange wandeling kon worden. Even maar. Zeesfeer proeven. Golven horen, meeuwen zien, schelpen onder mijn voeten voelen en Emma zien dartelen. Zo bedacht, zo gedaan. 

Een beloning lag op me te wachten. Soort van 'Welcome Back Give Away' van de zee. Heb nog geen tijd gevonden uit te zoeken of het om een zee-egel soort gaat of een type zeester. Vast staat wel dat het voor een mij een nieuw type seagift betreft. Een leuker welkom had ik me niet kunnen bedenken. En dan nog twee exemplaren ook. Een intact, één gehavend maar minstens zo interessant, omdat het een in kijkje naar de binnenzijde van het cadeautje bood. Leuk! Mooi ook. Misschien lag het er ter stimulering voor Emma en mij. Ik vermoed dat haar liefde voor de zee en het strand over enige tijd niet meer uit haar hondenhart te bannen is. Enig punt van zorg is nog het voorkomen van oververhitting van haar hondenlijfje. 
Een snelle zoekslag leverde het volgende op:

Honden en de meeste andere dieren hebben geen of weinig zweetklieren. Ze laten het water verdampen uit hun luchtwegen en bek door te hijgen. Daarbij gaat de ademhaling sneller en wordt de lucht in de luchtwegen vaker ververst, waardoor er meer water kan verdampen. In een koele omgeving ademt een hond 10 tot 40 keer per minuut, in een warme kan dat oplopen tot meer dan 200 keer per minuut.
Dieren weten oververhitting op allerlei manieren te omzeilen. De meeste dieren zoeken bij hitte de schaduw op, maar vogels en zoogdieren in warme gebieden hebben soms ook een dikke pels of een verenpak dat werkt als een warmtewerend schild.
Als niets anders werkt, laat een dier water verdampen via de vochtige oppervlakken van zijn lijf. Verdamping kost energie en die levert het lijf, dat daardoor afkoelt. Omdat water voor veel dieren schaars is, is het reguleren van de lichaamstemperatuur via verdamping echter het laatste middel dat ze toepassen.
Deze verdamping verloopt door te zweten, waarbij bepaalde klieren in de huid een zoutige vloeistof uitscheiden, of door te hijgen, zoals honden doen.





 










































Video Meters Maken 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen