zaterdag 26 oktober 2013

Baie Lucas, kinesthetisch

Vandaag Baie Lucas in drie modaliteiten ervaren, waarbij naast het auditieve en visuele aspect extra aandacht werd ingeruimd voor het kinesthetisch waarnemen.
  • Hoe voelt een levende sanddollar in je hand?
  • Hoe voelt een levende zee-egel in je hand?
  • Hoe beweegt een krab zich in een queen conch als je deze tussen je vingers houdt?
Leuke ervaringen! De levende sanddollar in mijn handpalm voelde als een golvende compacte klomp deeg. De golfbeweging lijkt op een ademhaling die zich blijft herhalen. Vooral het gewicht van het dier is opmerkelijk. Dit in tegenstelling tot de vederlichte skeletten die ik al wél eerder in mijn hand hield aan zee. 

Dan de huge zee-egel. Met enige terughoudendheid nam ik 'm over van Clyde die 'm op zijn beurt van Bonnie kreeg. Die terughoudendheid werd ingegeven door een bericht dat ik ooit ergens opving over een zee-egelsoort dat dodelijke steken geeft. Eén met een rode gloed, herinnerde ik me vaag. Een beetje het klok-klepel verhaal. Geen steek. Ik leef! uitgaande van Descartes: 'Ik type, dus ik ben'.

Anyway, ben een voelende ervaring rijker. En dat aan Baie Lucas, op steenworp afstand van ons huis. 

Dit voelt levend







Skeletten van zee-egel (niet levend)




 Baie Lucas, stil levend




Emma, springlevend



Geëtaleerd, niet levend



  Hedy leeft in droomland





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen