woensdag 30 oktober 2013

Who By Fire - Avalanche Quartet

Who By Fire (Leonard Cohen)

And who by fire, who by water,
Who in the sunshine, who in the night time,
Who by high ordeal, who by common trial,

Who in your merry merry month of may,
Who by very slow decay,
And who shall I say is calling?

And who in her lonely slip, who by barbiturate,
Who in these realms of love, who by something blunt,
And who by avalanche, who by powder,
Who for his greed, who for his hunger,
And who shall I say is calling?

And who by brave assent, who by accident,
Who in solitude, who in this mirror,
Who by his lady's command, who by his own hand,
Who in mortal chains, who in power,
And who shall I say is calling?



LINKJE:


Henk Hofstede ontmoette Leonard Cohen in 1998 en de grote zanger vroeg hem of de Nits beschikbaar waren om mee op tournee te gaan als zijn band. Wegens verplichtingen moest Hofstede het bijzondere aanbod met pijn in zijn hart afslaan. Een paar jaar later zette hij een filmproject op met de Finse regisseur Seppo Pietikainen. Ze filmden hun reis naar Hydra, het eiland waar Cohen zijn eerste liedjes schreef. In 2003 maakte Henk Hofstede de cd ‘Yesterday’s tomorrow’, dat samen met het gelijknamige boek van schrijver Marc Hendrickx uitgebracht werd. Het album bevatte negen songs van Leonard Cohen en een eigen compositie, over de trip naar Hydra. De band waarmee Henk Hofstede de cd opnam, werd het Avalanche Quartet en sinds 2006 treedt de groep op met het repertoire van de Canadese songwriter en troubadour.
Schrijver Thomas Verbogt behoort tot de grootste Avalanche-fans: “Als een ander dan Leonard Cohen een lied van Leonard Cohen zingt, denk ik bijna altijd met enige weemoed aan de maker zelf. Er zijn uitzonderingen, ik denk dan aan de eerste keer dat ik het Avalanche Quartet hoorde. Die avond kon ik me nauwelijks bewegen, zo wilde ik luisteren. Ik denk dat ze van het werk van Leonard Cohen een gebeurtenis maken, ja, dat is het, een gebeurtenis waarin ze de betekenis van zijn poëzie opnieuw karakteristiek maken, mysterieus en monter tegelijkertijd.”
zang en gitaar: Henk Hofstede (Nits) • zang en gitaar: Marjolein van der Klauw (Powderblue) • toetsen en gitaar: Pim Kops (De Dijk) • contrabas: Arwen Linnemann (ex-Nits)  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen