zondag 10 november 2013

Keizerlijke Helmslak (Cassis Madagascariensis)


In juni jl. vond ik een 'dwarsdoorsnede' van de Keizer onder de Helmslakken. Dat betrof mijn eerste exemplaar van dat soort. Die schelp was niet intact, maar omdat ze schaars zijn, gaf ik de de blikvanger een plek op mijn blog. 

Vandaag vond ik een indrukwekkender exemplaar, qua grootte, vorm en kleurschakering. Ik weet dat ik niet alles wat ik vind en liefheb zal meenemen naar Nederland, maar met betrekking tot deze Keizer wist ik zeker dat hij op zijn minst mee naar huis zou gaan (Sint Maarten). Het zijn vooral de nog zichtbare details die mijn hart sneller deden kloppen, waaronder de prachtige tandplooien en de fraai gekrulde buitenlip. Ik wilde deze heerser nader bestuderen. Wat ik zo vertederend vind van dit exemplaar, is het zichtbare prille begin dat ooit door een nijvere jonge slak is gemaakt. Van luiheid kan ik hem niet betichten. Integendeel, deze vorst heeft gewerkt aan zijn keizerlijk onderkomen tot de dood erop volgde. Bijgevolg, een mega kasteel dat ik vond!


Keizerlijke Helmslak
Een dikschalige horen, waarvan het topgedeelte vlak is. Het eelt is zeer ver uitgebreid. De schelp heeft grove knobbels en vage spiralen en tandplooien op de binnen en buitenlip. De kleur is grijsbruin, het eelt fel oranje met zwart afgezette tandplooien. De schelp komt voor in ondiep water in het Caribisch gebied. De afmeting kan 300 mm bedragen. 


Vandaag las ik dat de Keizerlijke Helmslak uitermate geschikt is als materiaal voor het maken van cameeën. Ik draag zelden sieraden, maar het gouden kettinkje met camee-hangertje van mijn oma draag ik graag. Mijn oma droeg het met regelmaat! Ik heb het van mijn moeder gekregen. 





 'Oost, West, thuis fotografie'



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen