maandag 4 november 2013

Scheppen voor Baie Lucas



Motregen op korte afstand en regensluiers richting horizon weerhielden ons niet samen Emma uit te laten bij 'Baie Lucas'. Onderweg werden we verrast door een mooie 'water spout', op het strand vormde zich een eerste zachte schets van een regenboog op het blauw-grijze doek. 

Aanwezig zijn bij zulke natuurlijke scheppingen vind ik leuk en bijzonder. Een vriendelijk gebaar uit de hemel aan de mens. Een vortex en brug, water- en kleurwegen voor het overbruggen van afstanden. De 'water spout' liet zich overigens niet grijpen door mijn camera. Op het moment dat we de auto parkeerden, was de zachtaardige spout 'uitgeswirld'. 

Op het strand lagen een paar mooie queen conches te wachten om gevonden te worden. Beide aan de kustlijn. Wat ouder, bemost en verlaten. Ik heb ze mee naar huis genomen voor het aanbieden van een bad. Met een oude tandenborstel voor zover dat ging wat zeerestanten verwijderd, zodat kleur en vorm nog beter uit de verf komen. Al poetsend ontstond het idee voor het aanleggen van een seagift-werk op Baie Lucas: een 'shell-group-monument', ergens ter hoogte van de uitkijkpost. Heb inmiddels materiaal genoeg voor het scheppen. Ik laat me de komende tijd inspireren voor vorm en plaats. Ik vertrouw op het natuurlijke scheppingsproces.

Denkend aan 'Sint-Lucasgilde', waarvan de naam verwijst naar de evangelist Lucas zal dat scheppen best kans van slagen hebben. Zijn evangelie wordt gezien als het meest beeldend met oog voor detail en sfeer. 


























1 opmerking:

  1. Die is ook leuk om te schilderen. Emma met schelp. Ik ben al druk bezig geweest. Alleen heb ik niets meer gedaan ivm Sarah. Ik kon het niet. Maar ik ga binnenkort weer ijverig beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen