maandag 2 december 2013

Zee-Zonnebloem

 The Ridgeway, nr Avebury, Wiltshire, UK. Reported 6th July

Hoden, nr Evesham, Worcestershire. UK. Reported 13th July

We kozen het moeilijk begaanbare pad.  Het smalle pad. Van pad is eigenlijk geen sprake. Wel van 'stone steppen', langs en over water. In de hoop dat je het schoeisel droogt houdt, omdat je grip wil houden. We don't like taking nosedives, you know. Ondanks de ruige bui van de zee, ligt er weinig nieuws', zeiden we juist.

Emma op de schouder bij Niels. Coöperatief voorop, ik er achter aan, zodat Emma het zicht op mij hield. Ze lag daar super genoeglijk op die schouder van Niels. Een relaxte Chi, een relaxte, gezellige blije dag: heerlijke zon, een bries, rust en goede buren die gisteren zijn aangekomen vanuit Amerika voor de jaarlijkse meeting of Owners Association die morgen plaatsvindt. 

En daar waar niet wordt gezocht, wordt zo dikwijls iets gevonden. Door een verschoven wand van steen, koraal en oude schelpresten, was een oogverblindende top van een super formaat schelp bloot komen liggen. Als in het leven: Er dient vaak eerst radicaal iets afgebroken te worden, zodat iets kostbaars terug gevonden wordt. 

De schelp leek jaren ingegraven te zijn geweest. Tot aan zijn nek. Mijn oog viel er op en het hart wist dat dit dé vondst van de dag of zelfs maand kon zijn. En die maand was net een ochtend jong. Ik maakte het ingegraven lijf van deze twee kilo zware oude glorie queen conch vrij en nam hem trots in handen. We maakten een inschatting. De tijd van wachten aan de lijn om gevonden te worden staat mogelijk in gelijke verhouding tot het aantal jaren dat hij nodig had tot volle wasdom te komen in zee.

Na de vondst zochten we een zitplek bij de door mensenhanden gevormde 'steenpiramide'. Daar ging ik met mijn schelp de zee in, zodat golven mij zouden helpen bij een eerste schoonspoel beurt.  Die zee, dat wassende water, heeft hem tot grootsheid gebracht. Deze ooit bloeiende zee-zonnebloem in mijn hand. De tweede spoelbeurt kreeg hij thuis, in bad. Ik liet de straal in de schelp lopen. Zand dat nu nog op de bodem van het bad ligt zal morgen droog zijn. Droog genoeg om opgezogen te worden.

Op de terugweg, kort voor zonsondergang vond ik een tweede exemplaar. Verrassend. Het veel jongere broertje. Nog nat achter zijn oortjes van het ruime sop, maar qua kleur en perfectie identiek. Ze vormen duidelijk een paar dat samen gevonden wilde worden. Hebben gedeelde genen wat betreft topwindingen, intacte schouderknobbels en knobbels op overige windingen. Ik keek in twee prachtige formaties van kalk. Zee-zonnebloemen. Visuele mantra's die recht je hart in dansen! 












1 opmerking:

  1. Wow, wat een vondst!!!!!!
    Door de foto met Emma kan ik zien hoe groot hij is. Mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen