zaterdag 8 februari 2014

Corrosie

Tijdens het maken van lange vluchten denk ik nog wel eens aan mogelijke gevolgen van metaalmoeheid als ik weer eens dapper heb plaatsgenomen in mijn seat. Ja dapper zeg ik, want wat hebben we nou eigenlijk in te brengen als we ons op grote hoogte begeven, overgeleverd aan crew en techniek? 

Gelukkig zijn kort oprukkende doemscenario's in mijn hoofd nooit werkelijkheid geworden. En zoals ik nogal eens relativerend pleeg te zeggen; 'Als je die bananenschil voor je omzeilt, valt er onverhoeds een kokosnoot op je hoofd'. Oftewel, als het je tijd is ... 
En daarmee is de kous dan meestal af. 

Toen ik deze week na een middag woest huishoudelijk werk plaatsnam op het balkon, sloeg het onheil daar toe. Beter daar dan in de lucht, zal je denken. Correct, het balkon stortte niet naar beneden door een constructiefout of blootstelling aan langdurige overbelasting. Het onheil betrof mijn 'seat', een degelijke Hartman tuinstoel, die totaal onvoorzien door zijn hoeven ging. 

In 2003 als onderdeel van een complete set cadeau gekregen van mijn lieve ouders. In nieuwstaat meegenomen naar de Caribbean voor gewenste laid back momenten op een van onze balkons. En die momenten zijn op een hand te tellen. Op die stoel wel te verstaan. Van overbelasting kon dus geen sprake zijn. 

Het 'corrosie monster' had zich als een sluipmoordenaar ingevreten in het meubilair. Duidelijker kon het niet getoond worden. Onder mijn 'gewicht' bezweek de zieke stoel. Een behoorlijke klap. Emma sprong op tijd richting de pui. Zichtbaar de schrik in haar fragiele pootjes. Ik keek wat beteuterd naar de werking van drie jaar zee, zout en zuurstof. 'Hoe zien wij eruit na vijf jaar?', schoot er door me heen? Mijn haar lijkt wel exponentieel te grijzen op het eiland. En daar helpt geen likje verf tegen. Het verval slaat keihard toe.







1 opmerking:

  1. Gelukkig is er niets ergs gebeurd, je had lelijk kunnen vallen. Schrikken zeg. Ik moet lachen om de gedachte ""Hoe zien wij eruit na vijf jaar?"".

    BeantwoordenVerwijderen