donderdag 27 maart 2014

Vervalsing van de Fijngeribde Helmslak ?




Inzoomen op de Cypraecassis testiculus
(Fijngeribde Helmslak)

Even twijfelde ik: "Heb ik hier wel de ons bekende 'testiculus' in hand? Wellicht een soortgenoot? Het typerende oranje van de 'testiculus' is bij dit gevonden exemplaar veel meer caramel-kleurig. Bijzonder fraai. Alsof de karamelsaus nog maar net over de delicatesse is gegoten. 

Daarnaast ontbreekt bij het recent gevonden exemplaar de voor de 'testiculus' zo kenmerkende brede eeltplaat en valt onmiddellijk op dat binnen- en buitenlip aanzienlijk fijner dan die van andere 'testiculus' die wij eerder vonden. 

Dat samen zette me even op het verkeerde been qua soortbepaling, maar na enig speurwerk en voldoende vergelijking kan ik niet anders concluderen: Ook hier gaat het om een Cypraecassis testiculus / Fijngeribde Helmslak. Een heel fris, jong type van uitzonderlijke kwaliteit, intens van kleur. Zo mooi, dat ik me bij bestudering afvroeg: "Is hij wel echt?"


Vondst Hedy 26 maart 2014


















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen