maandag 7 april 2014

Plumeria / Frangipani


En het ontdekken van zo'n eenvoudig mooie bloem zet aan tot nader onderzoek. Ik vond mijn 'evenaar-bloem', onder de naam Plumeria (uit het geslacht Maagdenpalmfamilie / Apocynaceae, de botanische naam). Oorspronkelijk afkomstig uit Midden- en Zuid-Amerika. 

De Plumeria verschijnt als grote boom, struik en liaan in tropische gebieden. De boom heeft heerlijk geurende bloemen. De bloemen geven vooral 's nachts parfum af (geen nectar!) voor het aantrekken van nachtvlinders. Deze vlinders zorgen voor de bestuiving. De bloemen zijn wasachtig en schijnen veel gebruikt te worden bij buddhistische en Hindu offeranden. Ook worden van de bloemen halssnoeren gemaakt. De planten bevatten melksap, in veel gevallen giftig. 

Vermeerdering kan met zaailingen en stekjes. Toen ik gisteren e.e.a. las was ik voornemens te gaan stekken. Genoeg zon en ruimte op de balkons. Omdat de vrucht giftig blijkt kan ik bij nader inzien alleen stekken op het balkon waar Emma nooit komt, aan de voorzijde van ons onderkomen. Dat balkon vangt wel volop zon! Ideaal voor groei en bloei van deze schone. 

Woensdag op pad voor teelaarde, catcusgrond en natuurlijk de zaden. Ik weet nu waar ik deze kan vinden. Ik houd het bij mijn poging tot kweken bij het vermeerderen door zaailingen. Met een kiemduur van 3-21 dagen en een gemiddelde temperatuur van 28 tot 30 graden zou je gaan geloven in resultaat ...

Ik vond de info over deze mooie bloem op www.palmvrienden.net

1 opmerking: