zaterdag 24 mei 2014

Chicoreus pomum met Vraagteken



Een op ons gemak wakker worden, lummelen met de krant in bed en een daaropvolgend lang ontbijt. Alle tijd van de wereld. Zaterdagochtend. Huis aan kant, het doen van boodschappen uitgesteld tot ergens in de nieuwe week, de gedraaide wasjes op een draad na droog aan de lijn.


Niels verdiepte zich in de mogelijkheden van films die gedownload zouden kunnen worden. Ik luisterde naar een pianoconcert van Mozart en stukken van Bach en wat songs van Lyle Lovett. Love you Lyle.

Er zijn van die dagen waarop sprake is van een perfecte uitlijning van binnen- en buitenwereld. Alles stroomt. Van binnen naar buiten. Van buiten naar binnen. Een rustig verpozen dat wonderen belooft. Gewone, kleine, bijzondere wonderen. De ochtend licht tipjes van de sluier op. Hemel en aarde raken elkaar liefdevol. Overal licht. De ochtend knipoogt naar de avond. De staart van de week kwispelt. De dag dobbert in de zon. Een zon achter wolken. Een draai om de oren van een frisse wind. Die van zee.

We besloten voor de middag een bekende route achterstevoren te gaan. Finish werd start, start werd finish. We vervolgden in eenzelfde ritme als waarin we ontwaakten. De hike nog maar net uit de startblokken en daar viel mijn alert, dromend oog op een beauty! De bril lag thuis, maar aan het oog ontging klaarblijkelijk niets. De rest van de dag laat zich raden. 

Het determineren thuis verliep iets minder gestroomlijnd. Na meer dan anderhalf uur turen, zoeken, vergelijken en nog eens zoeken besloot ik het voor gezien te houden. Een 'Chicoreus porum', daar houd ik het voorlopig op. In het Caribisch gebied de 'Apple murex' genoemd,  Maar geheel zeker ben ik niet van mijn zaak. Evenzogoed erg blij met deze nieuwkomer in pracht staat. Een aanwinst voor het SXM Schelpenmuseum.


Thuisfotografie 

















1 opmerking:

  1. Wat een schoonheid.
    Omgekeerd wandelen doe ik ook regelmatig. Is leuk, alles lijkt anders, soms echt onwennig.
    Fijn weekend, Geri

    BeantwoordenVerwijderen