zondag 27 juli 2014

Cassidae Cassis opnieuw bekeken

In mijn post van 29 juni jl. 'Slakkengang door Water', stelde ik vragen over differentiaties met betrekking tot de familie Cassidae, geslacht Cassis. Eye-catchers in de Caribische zee met nogal wat verschillen in uiterlijke kenmerken bij soort-verdeling. Enkele exemplaren zijn prachtig gekleurd en relatief klein van formaat. Weer anderen die ik spotte, bleken kalkbleek en groot. Vraagtekens dus.

Door een recent ontvangen mail van de Amerikaanse 'iloveshelling' groep werden mijn vragen bij toeval beantwoord. Inmiddels weet ik wat ik zag, inmiddels weet ik wat ik zal zien. Niet alleen 'Keizerlijke Helmslakken', maar ook 'Gevlamde Helmslakken'. Ik zet de grote Helmslakken die leven in ons Caribisch water nogmaals op een rij, met soortnaam. Maar voordat ik dat doe, deel ik het volgende eet-weetje.

De helmslakken voeden zich op een interessante wijze met zee-egels. De helmslakken kruipen langzaam, heel voorzicht op de egel, liften daarbij hun schelp en laten deze vervolgens vallen, waarmee de hele egel bedekt wordt door de schelp. De zee-egel-stekels bevatten een gif. Daar heeft de helmslak wat op gevonden. Hij laat een verlammend enzym los vanuit een klier én scheidt een zwavel zuur af dat de egel binnen tien minuten oplost. Daarna geniet de helmslak van zijn zeebanket, de inhoud van de zee-egel. Mensen nuttigen deze inhoud ook. Een lekkernij, zegt men...


Gevlamde Helmslak / Flame Helmet / Cassis flammea
De kleinste van de familie grote helmslakken. Heeft een opvallend mooi gevlamd kleurpatroon.

eigen foto-archief





Koninklijke Helmslak / King Helmet / Cassis tuberosa
Heeft een meer driehoekige schelpvorm

fotoarchief web





Keizerlijke Helmslak / Emperor or Queen Helmet / 
Cassis madagascariensis

Cassis madagascariensis is een slakkensoort uit de familie van de Cassidae en heeft een meer ronde schelpvorm.

fotoarchief web



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen