vrijdag 25 juli 2014

Eilandskind



Dinsdag a.s. verlaten Ton & Corine Sint Maarten. Definitief. Zij vestigen zich dan in Nederland. Ik vroeg Geri Meftah (aquarellist) opnieuw een drietal aquarellen te maken, kenmerkend voor ons tropische eiland. Een afscheidscadeau en anker voor mensen die een deel van hun leven gewoond en gewerkt hebben op het bovenwindse eiland Sint Maarten. 

De containers zijn gepakt. De kaarten van Geri's hand zijn overhandigd en dankbaar in ontvangst genomen. Hoe zou het voelen die vertrouwde plek op te geven, aan de andere kant van de wereld, waar je ooit hard werkte aan de geboorte van een ander, een nieuw 'thuis' ? Een plek waarop je een aantal jaren hebt geleefd en anders hebt geleefd dan je deed op bekende Europese bodem? Ik stel het me voor.

Zal bij terugkeer op geboortegrond na enige tijd en voor enige tijd ook een zacht heimwee parten spelen naar wat ooit vreemd was maar ook vertrouwd werd? Zal zon, en warmte gemist gaan worden? Zal ooit nog zonder twijfel gevoeld kunnen worden 'daar, daar is waar ik hoor'?

Ik verplaats me in de positie van Ton & Corine en schat in dat ergens op de achtergrond een gevoel van 'zachtjes verscheurd zijn' zal blijven neuriƫn. Mijn gedachten gaan uit naar het liefdevolle, ontroerende gedicht van Giselle Ecury - Paradise lost. Ik las het voor het eerst in een fase waarin het tropisch zonlicht mijn leven zwart kleurde. Heimwee. Ik brak.


Giselle Ecury- Paradise lost

buiten stond het palmend groen
stil langs de startbaan
in rafels te zwaaien
toen ik moest gaan
eilandskind

de wind draaide zich
de zee verbleekte
liep kolkend leeg
lucht wolkte vormeloos uiteen
de pop op mijn arm huilde
tranen van steen
warmte hield haar adem in
de zon ging uit
ik verdween
kind van zes

het vliegtuig vloog mij uit elkaar
nergens kwam ik aan
ik ben
alleen
niet van hier
niet meer van daar
ertussenin
ontdaan


Gelukkig weet onze geest zich moeiteloos te verplaatsen van plek naar plek. Ik wens toe dat Geri's prachtige kaarten als sterke vleugels zijn die deze dagdroom-reizen dragen. 
Good Bye Friendly Island, ik omarm je met mijn hart. 








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen