maandag 20 oktober 2014

Triton Trilateraal

Het was heerlijk hiken afgelopen weekend. Een zachte bries bracht iets fris mee. Alsof je in volle warmte de deur van je koelkast even opent en sluit. De zaterdag droeg een room zijden jurk. Zomers gekleed om zo vanaf de veranda over zee te staren. Wij hebben tot aan schemer gelopen, rustig gezeten en met onze ogen over een rustige zee gevaren. Wat een lieve energie gaf deze dag.

De orkaan die een week geleden huishield op het eiland heeft zijn stempel gezet langs de kust waar we dikwijls lopen. De rotsen zijn woest gebezemd. Een enkele meters hoge wal van steen, zand, kalk, schelp- en koraalresten langs de kust is ruig omgeploegd. Het 'wandelpad' vraagt nu om nog meer oplettendheid van de ervaren loper. Ieder stap die gezet wordt, is er één van aftasten en balanceren. Dat maakt de tocht net iets spannender dan gebruikelijk. Het was leuk!

Een uitdaging om ruwe meters met Emma op de arm af te leggen. En ja, dan gebeurt er wel eens wat. Even was ik met mijn aandacht in een andere wereld en daar ging het mis. Ik klapte, met een Chihuahua - die overigens al wel het e.e.a. gewend is - nog op mijn arm richting grond. Emma kundig balancerend op mijn rechterarm heeft de grond niet geraakt. Zij bleef ongedeerd. Ik brak mijn val met linkerarm en -hand. Bijgevolg, een ingescheurde ringvingernagel en schrammen op mijn elleboog. Dat leed werd snel vergeten na wat sterilon en een pleister, want 

Niels vond maar liefst drie Tritonhorens tijdens onze klim. A huge one, a medium size Triton and last but not least a small precious beauty. Dat was om het in straattaal uit te drukken, kicken! Vandaag heb ik met mijn dremel plekjes rode alg van de schelpen verwijderd, ze goed gewassen en uitgespoeld en voorzien van een laagje olie. Klaar voor de photoshoot. 

En om eerlijk te zijn: Ben trots op deze Tritons. Het is echt een kunst ze te vinden langs de kust. En dan vindt Niels er zomaar drie achter elkaar! Daarom de oudjes ook even van stal gehaald voor een volle meeting na het Triton Trilateraal. Niels is voor een aantal dagen off-island, maar zal zijn vondsten zeker op afstand bewonderen door een bezoek aan het blog. Hij zal verrast zijn.

Charonia tritons  / Grote Tritonhorens / Triton's Trumpet, 
wat een heerlijk, fijne schelp!












  




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen