zaterdag 10 februari 2024

Modern feminisme van de Heggenmus

Bijna twee weken geleden lukte het me niet de Heggenmus - die mijn tuin een aantal dagen op rij bezocht -voor mijn lens te krijgen. Ik mocht wel genieten van de zang van de Heggenmus man, 's ochtends vroeg.

Vandaag tijdens de wandeling in het bos kon ik wat rechtzetten. Daar zat de zanger-tekstschrijver, recht voor me. Kort, maar lang genoeg voor een vereeuwiging. Ik was er klaar voor. 

Bij het maken van deze post werd me duidelijk dat ik nóg iets recht te zetten had.

Ten onrechte heb ik in mijn vorige post over de Heggenmus beweerd, dat het mannetje met zijn mooie zang vele vrouwtjes weet te verleiden en er nou niet bepaald een monogaam liefdesleven op na houdt. Vandaag werd me echter duidelijk dat het juist het vrouwtje betreft, dat erg vaak met verschillende mannetjes paart! 

En aan die paringen gaat een curieus 'ritueel' vooraf:

Voordat het mannetje gaat paren pikt hij eerst in de cloaca van het vrouwtje. Men beweert dat dit ervoor zorgt dat het zaad van een voorganger uit de cloaca van het vrouwtje wordt verwijderd. Het zaad van het nieuwe mannetje zou dan meer kans hebben. 

Bij mij roept deze verklaring eerlijk gezegd wel wat twijfel en vragen op.

Zo vraag ik me af waarom het vrouwtje dat pikken nog laat gebeuren, als ze al één of meerdere paringen heeft beleefd. Zou ze een nog betere kandidaat afwachten? Of zou het zo kunnen zijn dat het pikkende mannetje kan inschatten of het vrouwtje wel echt vruchtbaar is, voordat hij zijn zaad 'morst'? 

Ik vond geen wetenschappelijke duidelijkheid hierover. Wel is op basis van divers beeldmateriaal duidelijk geworden dat op het 'cloaca-pik-ritueel' niet (altijd) direct een paring volgt. Vanwaar dan al die moeite van het 'moonen' door het vrouwtje?

Geen zon-overgoten dag vandaag, maar de mus zelf overtreft in zijn grijze glans, sierlijkheid en publieke ruimdenkendheid het grijs van de dag. 

Vrije vogels met een duidelijk zichtbare gelijkberechtiging, waarbij nu ook eens het vrouwtje de vrijheid heeft om al dan niet seksueel actief te zijn. Het modern feminisme van de Heggenmus vraagt om nadere bestudering. 


 
Middag 10 februari 2024, Hedy


Filmpje van Youtube:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten