maandag 3 juni 2024

Fabritius' onsterfelijke Carduelis carduelis - Deel 1

Het bij een ieder bekend Puttertje van Carel Fabritius hangt in het Mauritshuis in Den Haag en reproducties op papier of canvas hangen inmiddels door heel Nederland in woon- en/of slaapkamers. Het ligt voor de hand dan direct te denken, afgezaagd, sleets. Maar niet wat mij betreft. Het kleurrijke, slanke vinkje is net als de kunstenaar onsterfelijk gemaakt. Ik heb mezelf tot chroniqueur van de Carduelis carduelis benoemd, tot op zekere hoogte.  

Ik bewonder beiden. De kunstenaar als een van de grondleggers van de Delftse School (lichtval, perspectief en trompe-l'oeil) en de Putter bovenal, omdat hij vanaf de eerste ontmoeting mijn soulmate in vogelland bleek te zijn. Je kiest de vogel, omdat hij wat met je ziel te maken heeft. De Putter roept bij mij nooit een gevoel van verveling op. Hij is de drijvende kracht achter mijn vogel spotten geweest. Het is de Putter gelukt om van mij als heremiet met kennisleemte op vogelgebied de Vasco da Gama in vogelland te maken.

Onwerkelijk vrolijk en actief, onwerkelijk mooi uitgedost in karmijnrood, krijtwit, diepzwart, rood en bruin. Ik verzamel, order, illustreer en deel met genoegen feiten en actualiteiten over de Putter. Ook als de Putter zijn dag niet heeft, je zult hem nooit sjofel in huispak aantreffen. Zomer, herfst winter, voorjaar, het coloriet van de Putter tilt je op, blaast je weg. Wind in de vleugels, mee met deze entertainer op toppen.

Fabritius stierf jong als gevolg van een ontploffing van het kruithuis in Delft, waar hij woonde. De Delftse Donderslag (12 oktober 1554). Het atelier van Fabritius schijnt in de Doelenstraat in Delft gevestigd te zijn geweest. In deze straat, op een zijgevel van een woning - zo vernam ik vandaag op een warm, aantrekkelijk te lezen blog (https://wonenincaldese.wordpress.com) - is de Putter in een muurschildering als ode aan Fabritius vastgelegd. De foto heb ik brutaal 'geleend', omdat het niet mag ontbreken in mijn verzameling putter-werk. Gewoon te leuk is om achter te houden. Mijn dank bij deze aan Emie, de blog-eigenaresse.



Bij de laatste restauratie van het werk van Fabritius' Putter zijn kleine deukjes in het schilderij ontdekt, waarvan men vermoed dat ze zijn ontstaan tijdens de explosie. Het werk is hemeldank bewaard gebleven.



2 juni 2024, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten