zondag 7 januari 2024

Te Velde

Van nature zijn Grote Lijsters schuwe vogels. In de tuin zal je de Grote Lijster dan ook niet snel spotten. Plekken met kans op het zien van deze vogel, die ook al een plek op de 'Rode Lijst' heeft ... het zijn de parkachtige bossen, bosranden en heiden. 

De vogel zoekt graag naar voedsel op open plekken in bossen en graslanden. Precies de plek waar ik mijn Grote Lijster zag foerageren. 

Rijdend over de weg naar huis zag ik een uil, stil zittend op een tak, direct aan de drukke weg met snel rijdend verkeer. Een uil, op klaarlichte dag? Dat moet de Velduil zijn. Ook deze vogel heeft inmiddels een plek op de gevreesde 'Rode Lijst'. 

Reden om de auto direct te keren en terug te rijden voor een nadere persoonlijke kennismaking. Maar dat gaat zo maar niet zonder gevaren. De eerste afslag in zicht naar rechts wordt genomen. De auto wordt gekeerd. En het is vanaf dat keerpunt waarop mijn dag een echt huppel-tje maakt. 

In het veld hipt de prachtige Grote Lijster, waarmee de uil voor nu snel wordt vergeten.

Ik houd van Merels, ik houd van Zanglijster, maar het uitgebreid mogen volgen van de Grote Lijster op zoek naar voedsel in het veld geeft een koude winterse dag als deze een warme gloed. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten