zaterdag 27 januari 2024

Vurige Wensen

Er zijn dagen die te mooi zijn om waar te zijn. Er zijn verhalen die te mooi zijn om verteld te worden. Als dromen in een nacht, waarbij het nachtbewustzijn zich verheft naar gebieden waar het gewone waakbewustzijn niet kan volgen. 

Waar de tijd-ruimtelijke natuur normaliter geen rust geeft in het drukke leven, in een wereld die verkeert in de wieling van een uiterst revolutionaire periode, wordt de natuur een van stilte gewijde plaats. En dan zie je met de ogen van een kind de wonderen zich voltrekken: 

  • In de gesprekken met voorbijgangers die een zelfde liefde voor de natuur delen;
  • In de dieren die zich aan je laten zien, als ware het dat Cupido er z'n hand in had;
  • In de vogels, die net voordat de zon ondergaat, zich aan je willen laten zien en daarmee je wensen in vervulling laten gaan.

Wens-vogels waar ik over droomde, onthulden vandaag op de valreep hun plekjes. En ik verzeker je, het valt niet mee om deze soorten in de kijker te krijgen. 

We spraken af voor een second date op een tijdstip met meer licht en zon, voor een optimaal tonen van het verenkleed. Ik verheug me er nu al op. Want in de schemering zijn deze vogels al smashing. Hoeveel geluk kan een amateur vogelaar aan ...

De Goudvink

Ladies First ... 

Ze heeft net als haar mannetje een zwarte kap. Het vrouwtje is onopvallender gekleed, in het beigegrijs. Het mannetje daarentegen heeft een opvallend verenkleed: Roodroze buik en wangen. 

Beide hebben een donkere staart, witte stuit en vleugels met een goed zichtbare witte vleugelstreep. De korte, zware, dikke, zwarte snavel kan niet gemist worden. Indrukwekkend.

Ik schat in dat het om een paartje gaat. De goudvink leeft anders dan andere vinken niet in grote groepen maar in paren of kleine groepjes.  Goudvinken zijn vogels van bossen, parken en tuinen die zich graag ophouden in de dekking. Ze blijven vaak minutenlang stil zitten.










De Barmsijs 







Een speciaal woord van dank aan neef A. die me gisteren voorzag van een heerlijk outdoor jack voor mijn buitenleven, dat het heel goed gaat doen in de maanden richting a.s. voorjaar. Het jack bracht me op dag één al een golf van geluk!

Een speciaal woord van dank aan Wilma die me weer liet geloven in mijn dromen-en-wensen-wereld, toen ik me even dreigde te verliezen in de realiteit. 

En niet op de laatste plaats, een speciaal woord van dank en alle lof aan mijn Liefde N. die als kompas altijd met me gaat. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten