woensdag 10 juli 2024

Chet Baker - Remco Campert

Chet Baker


Zijn stem is een zachte regen
als de kleine voeten van het vreemde meisje
op het mollige tapijt,

of de muziek die klinkt
’s avonds van eilanden in de Moldau,
waar volleybalnetten gespannen zijn.

Voor in zijn mond zingt aarzelend de liefde.

Zachte regen, een wolk van muggen in de zomer,
de poel met ganzen in het witte vuile dorp,
dat zo Russisch aandeed.

Kus mij.

We voeren dagen en dagen.
Ik was gelukkig als er stroomversnellingen kwamen, 
droevig als de ochtendmist met meisjesnamen de tent indreef.

Op zijn tong ligt veilig de liefde.

Zijn stem is poëzie, zoals de gladgeslepen kiezelsteen,
de gebroken lijn van potlood op papier,
je ogen die ik liefheb,

kus mij.

Zachte regen, zeer romantisch aan het raam,
ik strek mijn wapens, ik sta met lege handen,
Ik ben een bloederig geraamte, vul mij met zachtheid,

kus mij met de warme mond van je muzieke lichaam.


Remco Campert


Chet Baker - Time After Time



Bron: dbnl.org over gedicht Chet Baker

Tegenover de vaststelling dat een leven zo vaak zinloos is, staat de vasthoudendheid van de romanticus die mogelijk tegen beter weten in steeds weer uitwegen ziet. Dromen spelen een grote rol in Camperts werk. Een van zijn mooiste romans heet Als in een droom, een titel die doet denken aan de compositie ‘Deep in a Dream’, tevens de titel van een omstreden biografie van de Amerikaanse trompettist en zanger Chet Baker. Het smachten, verlangen en het zo lang mogelijk open houden van zoveel mogelijk opties; gulzig leven, ook dat zit in veel van Camperts werk en bijvoorbeeld ook in zijn gedicht over de trompettist, ‘Chet Baker’.

Aan de gevel van het Prins Hendrik Hotel is een plaquette bevestigd met de tekst: 'Trumpet player and singer Chet Baker died here on May 13th 1988. He will live on in his music for anyone willing to listen and feel.' Chet Baker werd 58 jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten