woensdag 24 juli 2024

Geef de keizer, wat des keizers is

Een zwevende vlucht, een zwart gevlekte warm-oranje mantel, gevoerd met geel groenachtige stof die opengeslagen door de wind een zilveren weerschijn geeft. De Keizersmantel, een sprookjeskeizer. 

Deze relatief grote dagvlinder is vooral te vinden in open plekken in het bos, bij bospaden en bosranden met voldoende nectarbronnen, meestal de braam. Volgens de boekjes. Ik heb de keizer tot op heden alleen op Koninginnenkruid gespot. Wij hebben er dit jaar voor ons gevoel lang op moeten wachten. Ik heb zelfs momenten van twijfel gekend waarop ik me afvroeg of van een terugkeer nog wel sprake zou zijn. Met enige regelmaat bezocht ik deze zomer de plek waar ooit de bliksem insloeg, de plek waar de eerste date plaatsvond. Een zonnige open plek midden in een sinister bos vol muggen.

Vandaag was het zover. Enkele fraaie, warme dagen op rij maakten de kans op het zien van een eerste Keizersmantel aannemelijk. Outdoor kleding aan, gepantserd tegen muggensteken (de prijs die je betaalt voor een weerzien) op pad met een kloppend hart en hoge verwachtingen. En ook als het anders uitpakt dan je hoopt, zet de natuur er altijd wel iets positiefs tegenover. 

De verwachtingen bleken niet onrealistisch. Kort na aankomst op adellijke grond, zalfde een oranje floater mijn blikveld en landde achtereenvolgens op geheel geopende bloemen van het Koninginnenkruid. Nectar, vlinderbier voor bloedhete dagen! 

Het beeld van een vliegende Carneool landend op roze tronen, een beter begin van de dag is moeilijk denkbaar. Welke verrassingen zouden nog volgen, deze 19e juli als voorpret op een verjaardag?

19 juli 2024, Hedy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten