woensdag 7 augustus 2024

De Trek

Vanochtend trok een grote groep vogels ver boven mij, lijnen en figuren. Imperfecte cirkels, gebroken cirkels, alleen en vooral samen. Langs elkaar, met elkaar, door elkaar. Een georganiseerde chaos. Hoog boven het huis maar voelbaar en nadrukkelijk aanwezig.

Ik keek vanuit de tuin, achter. Niet direct zag ik, dat het om een groep ooievaars ging! Ik schrok ervan en een gevoel van onvervuld verlangen overviel me. Het opwarmen van vleugels, in aanloop naar de gezamenlijke reis. Mijn uivers, ze verlaten het land, ze verlaten mij. Nu al. 

Een snel naderend eind van een zomer wordt ook plots voelbaar. Het overvalt me. De acceleratie van alle cycli grijpt me soms stevig aan. Enige wrijving zou de levensfilm vol ervaringen wat mogen vertragen. 

Geen wrijving voor de Ooievaar. Hij maakt gebruik van thermiek. Een voorwaarde voor het kunnen afleggen van de enorme afstanden voor het bereiken van de geschikte overwinteringsplek. Glijdend, zwevend richting de bestemming. In een perfecte, ultieme samenwerkingsvorm. Een 'collab van vleugels'. Een troostend idee dat ze gedurende de afmattende en riskante tocht gedragen worden.

"In augustus verzamelen grote groepen ooievaars zich en op een dag met een gunstige thermiek gaan ze vaak massaal de lucht in om zo aan hun lange reis te beginnen. Veelal foerageren ze eerst nog gezamenlijk in een geschikte omgeving." 

Jonge ooievaars vertrekken eerder dan hun ouders. Zij hebben nog niet de vliegervaring van hun ouders en leggen kortere dagafstanden af. Ooievaars trekken in grote groepen, vaak samen met andere thermiekvliegers. De vertrekperiode duurt tot in september."



6 augustus 2024, Hedy 

Meer over 'De Trek': De Trek van Ooievaars 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten