zondag 29 oktober 2023

De Kramsvogel en zijn gelijke

Gisteren spotte ik een groep Kramsvogels. Voor 't eerst nam ik ze waar, in bewuste staat. Vandaag - op nog grotere afstand dan gisteren - zag ik opnieuw een vogelgezelschap vliegen dat veel weg had van het gezelschap van gisteren. De afstand bleek te groot voor het waarnemen van details. Ik zag de vogels landen in de top van een hoge, benige boom al zonder blad. Ik wist het zeker: De groep van gisteren was er nog! Ik schoot een paar plaatjes van afstand en besloot verder te wandelen. 

Eenmaal thuis, bij het overzetten van foto's van camera naar computer, bekeek ik de resultaten. Ook de foto's van de gevederde groep in de benige boom kwamen voorbij. 

Twijfel sloeg toe, zoals wel vaker voorkomt bij de autodidact-amateur-vogelaar. Google image moest er aan te pas komen en die tikte me digitaal op de vingers. Ik had niet het Kramsvogel-gezelschap voor een tweede keer vastgelegd, maar een andere vogelsoort in groepsverband voor de lens gekregen: 

De Koperwiek. 

Toeval of niet, beide soorten hebben veel gemeen: Ze zijn trekvogels, wintergasten, lijsters, trekken ook nog dikwijls met elkaar op én lijken echt heel veel op elkaar, vooral op afstand! 

Oefenen helpt bij het verkrijgen van spotters-vaardigheden, is me verteld. Er wordt wat afgestruind door mij. Op vogelreis hoef ik niet, want ik voel aan alles dat ik nog minstens drie levens zou moeten meedraaien voordat ik alle vogels in Nederland bij naam ken en belangrijker nog, in het wild hérken. 

Sinds de vogel langs de zwarte gaten van mijn eigen microkosmos scheert, kent mijn dag een tekort aan uren. Vogels spotten is een leuke en gezonde verslaving. 





Zondag 29 oktober 2023, Hedy 

Bron: groengebied-amstelland.nl:

"November is dé maand om uit te kijken naar kramsvogels en koperwieken. Beide vogelsoorten zijn heuse wintergasten, ze broeden in het hoge noorden (Scandinavië) en komen hier alleen in de winter.

Start van de winter

De kramsvogel en koperwiek (foto boven) markeren in onze streken het begin van de winter. Je kunt ze zien overvliegen of op bessenstruiken naar voedsel zien speuren. Dat overvliegen kan trouwens behoorlijk indrukwekkend zijn, koperwieken trekken vaak in grote groepen nog verder door naar het zuiden. Deze aantallen kunnen oplopen tot miljoenen op één dag, niet alleen bijzonder om te zien maar ook om te horen!

De kramsvogel en koperwiek herkennen

De kramsvogel (foto onder) en koperwiek zijn ongeveer net zo groot als merels en zanglijsters. Met een gespikkelde, bijna gestreepte borst lijken ze bovendien op lijsters. Waar je de kramsvogel kunt herkennen aan een flets oranje gloed op de borst, blauwgrijze rug en zwarte staart, onderscheidt de koperwiek zich door koperkleurige vlekken in zijn oksels (roestbruine ondervleugels)."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten