zaterdag 7 oktober 2023

We'll Keep in touch !


Deze middag oneindig tijd gevonden en genomen voor het vogels spotten in het veld vanaf een vast punt zittend op de grond, na een wandeling. Buitenlucht.

De verdrietige omstandigheden van de hele week deden me enorm verlangen naar de rust in de natuur. Bij voorkeur in mijn eigen stillere wereld. De volle focus op de gevleugelden, het had direct helende uitwerking. Gedachten verdampten. Hoofd leeg, hart gevuld. 

Altijd weer een vraag of zich dan ook nog iets moois laat zien. Alles stroomde, de hele dag al. Zo'n dag waarop Lou Reed zou zingen: 'Just a Perfect Day'. 

Een prachtig Kruisbek-vrouwtje in haar olijfgroene herfstkleed, ik kreeg geen genoeg van haar. Kruisbekken, enkele Seisjes, Putters, Mezen, een muizige Boomkruiper en als climax van de middag toonde zich een wonderschone Keep. Lang en vertrouwd. Een gevoel van opgewonden dronkenschap overviel me. De eerste Keep die ik zou gaan vereeuwigen.

Deze schone Keep draag ik als eerbetoon op aan oom Jan (15 juli 1943 - 2 oktober 2023). Op weg naar de bron van Licht en Liefde. 

"In oktober en november trekken er grote groepen kepen door Nederland. De keep is de Scandinavische neef van onze eigen vink. Kepen zijn net zo groot als vinken, maar vallen vooral op door de combinatie van witte buik en oranje borst en vleugeldekveren. Bij het opvliegen is de witte stuit opvallend. Overvliegend in de lucht en zaden zoekend op de grond. Het is de ideale tijd om naar deze relatief onbekende, maar zeer fraaie vogel op zoek te gaan. Met zijn subtiele verenkleed eindeloos bewierookt door Hans Dorrestijn: ‘De keep bewijst dat er een Kunstenaar achter de Schepping zit en geen toevallige dommekracht’."

Vrijdag 6 oktober 2023, Hedy 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten