zaterdag 28 oktober 2023

Kramsvogel (Tsjakker)

Toepasselijk gekleed voor het jaargetijde. In herfsttinten. Een echte trekvogel. Broeden doen ze zelden nog in Nederland. Vandaag zag ik een troep Kramsvogels. Zonnend en bessen etend. Ik heb ze van afstand moeten fotograferen en toen ik een poging deed meer in hun nabijheid te komen, namen ze de wijk. Best jammer, want het verenkleed van deze forse lijster, dat fraai combineert met herfstkleuren in de natuur, had ik graag in hogere resolutie willen vastleggen. Witte ondervleugels, lange, donkere staart, roodbruine mantel en lichtgrijze stuit en kop, gele snavel met zwarte punt en voor mij het mooiste deel van het pak, de borst en flanken oranje welke pijlvormig gevlekt zijn.

Vogelbescherming vermeldt dat de vogel op de Rode Lijst staat. 

"De (weinige) kramsvogels die in Nederland broeden trekken 's winters weg naar België en Frankrijk (monding van de Gironde en de loop van Rhône en Loire). Het zijn geen langeafstandstrekkers. Veel kramsvogels uit Noord- en Oost-Europa komen massaal naar Nederland in de winter om hier te blijven of om verder zuidelijk door te trekken. Dat begint in september tot ver in november, en vooral in oktober. Als er sneeuw komt vanuit het noorden, trekken de vogels massaal naar het zuiden. Breed uitwaaierende groepen 'tsjakkers' laten zich zien in het open gebied. Bij kou trekken kramsvogels meer naar de stad. In het voorjaar trekken de vogels weer naar het noorden vanaf februari tot begin mei, met het hoogtepunt eind maart."


















Zaterdag 28 oktober 2023, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten