dinsdag 12 maart 2024

Akoestiek

Minstens zo belangrijk bij het vogels spotten en determineren is de akoestiek. 

Gisteren kreeg ik rondom het huis een paar lessen in vogelzang. Ergens bij de buren bevond zich deze zanger, maar wat ik ook probeerde, waar ik ook keek, ik kreeg de zanger niet in beeld. Het bepalen van de exacte richting van het geluid, is ook nog best lastig. 

Nog steeds weet ik het repertoire en genre niet te plaatsen bij de juiste zanger. 


10 maart 2024, Hedy 



De speurtocht leidde me wel naar een boek dat ik nog niet kende. 'Vogelzang in tijden van stilte' van Steven Lovatt. 


Vogelzang in tijden van stilte begint bij het portret van de bekendste vroege lentevogel, de merel, en geeft een overzicht van hoe vogels zingen. Het biedt een inkijk in de wetenschap achter de betekenis van hun gezang en de manieren waarop de mens vogelzang interpreteert. In dit lyrische, hartverwarmende boek blijken mens en natuur meer dan ooit onafscheidelijk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten