zondag 24 maart 2024

Zanglijster - Grote Lijster

Vogels kijken is leuk. Vogels herkennen is nog leuker. Soms blijkt dat goed herkennen, ondanks de verdieping in soorten vooraf thuis, toch nog steeds een uitdaging in het veld te zijn. 

Een uitdaging die ik buiten tegenkom is bijvoorbeeld het herkennen van de juiste Lijstersoort. Regelmatig volgt de vraag bij het zien van een Lijster: "Zie ik de Zanglijster of de Grote Lijster?"

Gisteren spotte ik een paartje. Het ging om de Grote Lijster. Vandaag tijdens de wandeling zag ik in het veld weer Lijsters foerageren. Het regende en er stond een straffe wind, waardoor het focussen van ogen en het scherp stellen van de camera niet goed lukte. Juist determineren lukte niet. De twijfel sloeg toe.

Ik besloot thuis op het internet nog weer eens te zoeken naar een duidelijke informatiebron, die de verschillen tussen de Zanglijster en Grote Lijster voor eens en altijd duidelijk voor me zou maken. Om nooit meer te vergeten. 

Die bron vond ik en ook nog eens een leuke: 

https://vogelskijken.nl/vogels-vergeleken-zanglijster-en-grote-lijster/

Dank aan de maker, want na zoveel klip-en-klaar informatie mag het dan eigenlijk niet meer misgaan met het vaststellen van de juiste Lijstersoort. 

Onderstaande afbeelding heb ik geleend van de site. Mijn foto's van vandaag plaats ik eronder. Een uitdaging voor de lezer. By the way, het loont zeker, ook de tekst van de site (bovenstaande link) ook even te lezen.








23 maart 2024, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten