maandag 4 maart 2024

Pre-Productie en Pre-View Lente 2024


De Kärcher en echtgenoot worden geroemd om hun werk. Ook het in-vegen is zo goed als afgerond. Dat gaf vandaag alle ruimte voor het leuke-lente-werk. En dat lijkt toch meer weggelegd voor de zachte vrouwenhand, al zal deze uitspraak me door woke-waanzinnigen niet in dank afgenomen worden . 

Met de vingers in de potten en de aarde, in deze heerlijke tijd van het jaar. Alsof de Goden de poorten van het hiernamaals alvast op een kier zetten voor een preview. Alles ademt Lente buiten. Het zaaien kan beginnen: De pre productie voor binnen. Ik had er veel zin in en was ook nog eens goed voorbereid. 

Dit voorjaar zou mijn blik en inspanning nog meer dan andere jaren gericht zijn op de vogels, hommels en vlinders. Had daarom in februari al een serieuze bestelling van zaden en plantjes gedaan waar de vlinders en hommels hun vingers bij zullen aflikken. 

Het recept:

  • 1 Zakje Maarts viooltje - Viola odorata
  • 1 Zakje Zinkviooltje - Viola lutea subsp. calaminaria
  • 4 Potplantjes Hondsviooltjes - Viola canina
  • 2 Potplantjes Bleeksprorig viooltje - Viola riviniana
  • 3 Potplantjes Koninginnekruid - Eupatorium cannabinum
  • 3 Potplantjes Moerasviooltje - Viola palustris
  • 3 Potplantjes Grote kaardenbol - Dipsacus fullonum
  • 2 Zakjes Bio Reuzenzonnebloem - Helianthus Annuus Giganteus
  • 1 Zakje Vlinderbloemenmix
De zaden zijn al afgeleverd. Brievenbus-werk. Op de potplantjes moet ik nog even wachten. Ik ben zo benieuwd of ze in goede conditie en een beetje acceptabele uitvoering bezorgd zullen gaan worden. 

Bij het weer terugzien van het besteloverzicht, bestempel ik mezelf wel direct een beetje tot 'bestel-zot'. De kans is aanwezig dat er onvoldoende vierkante meter grond beschikbaar is voor zoveel ambitie. Ieder jaar diezelfde miscalculatie en drive. Als een ijzeren bal in een flipperkast beweeg ik me door het totale winkelaanbod tijdens de voorbereidingstijd.

Hoe dan ook, ik pas er wel een mouw aan. De Lente kan niet enthousiast genoeg beginnen wat mij betreft. Een heerlijk uitvinding, dit seizoen. 

De potjes met de zaden Zinkviooltjes en Reuzenzonnebloemen staan al op één van de slaapkamer-vensterbanken, zuidkant. Daar mag de zon de zaden gaan aanstralen en mijn gieter deze voorzichtig gaan enthousiasmeren. Ik heb het aangedurfd om de potjes met zaden van de Maartsviooltjes alvast buiten een plek te geven. Alsof de zaden van het Maartviooltje beter bestand zouden zijn tegen de kou die deze maand nog kan geven. Mogelijk misleidend, maar ik hou wel van wat waaghalzerij tijdens het kweekproces. 

Waarom ik drie potplantjes Moerasviooltjes heb besteld is me nú een raadsel. Er is in en nabij mijn tuin geen waterplas of rivier te vinden. Ik zal me op tijd, voor de ontvangst van de plantjes, op z'n minst even inlezen op welke wijze ik het ontbreken van stromend water en vochtige grond kan gaan compenseren. Niets leuker dan de uitdaging waarbij met beperkte middelen toch iets tot groei en bloei wordt gebracht.



3 maart 2024, Hedy 

1 opmerking: