zaterdag 2 maart 2024

Vogel Finesses

Een paar dagen geleden zag ik 'm nog zo goed als dagelijks. Totdat ik ter voorbereiding op het werk met de Kärcher, uren achtereen zijn territorium verstoorde. Dat was 'm duidelijk te veel. Mijn Heggenmus hield het voor gezien. Ook met zijn lied, 's ochtends vroeg.

Het grootste deel van de bestrating is inmiddels schoongespoten. Betreden op eigen risico geldt niet langer. Morgen rest nog een paar vierkante meter en dan volgt het meditatief invegen van fijn zand met zachte hand. Een geduld-klusje. 

Ik hoop zo dat de Heggenmus zijn bezoekjes daarna weer hervat.

Tijdens het maken van de laatste foto's van mijn mus werd ik helder bewust van de eigenschappen die de Heggenmus zo bijzonder maken voor mij. Iedere keer bij het inzoomen, word ik wel weer ergens blij door verrast. 

Allereerst de houding van de mus, die eigenlijk geen mus is. Hij vertoont sterke gelijkenis met die van de Roodborst en wordt daarom door mij altijd direct herkend: Sierlijk, met lichte tred op twee lange, slanke benen. Spits snaveltje. De lichaamsvorm van zowel de Heggenmus als de Roodborst doen me - meer dan bij ieder ander klein tuinvogelsoort -  altijd denken aan een geslaagde ellips. 

De kleur van de mus: Daar waar de Roodborst speelt met vuur, blust de Heggenmus met zijn blauwgrijze vederdos.

Maar het is vooral een niet te missen finesse dat van de ogenschijnlijk onopvallende Heggenmus een zo bijzondere verschijning maakt. Een in het oog springend detail dat naar mijn idee geen enkele doel dient, behalve een esthetisch doel. Alsof de 'Stickerin' van de Duitse kunstschilder George Friedrich Kersting er zelf de hand in heeft gehad. Louter ter vermaak van de vogelaar.

Van afstand lijken beide vleugeltjes voorzien van een 'stikseltje': De diagonaal van een aantal losse halve kruiststeekjes in off-white splijtgaren. Een onverwachte, incidentele en handvaardige twist in het voorspelbare grijze ritme en patroon van de mus, die dus eigenlijk geen mus is, maar veel meer verwant lijkt aan de Roodborst. Alleen al door dit prachtige detailwerkje, blijf ik de Heggenmus een attractief vogeltje vinden. Ik zie 'm graag als muis door mijn tuin neuzelen. En dan weet hij ook nog als geen ander het hoogste lied te zingen. 









1 maart 2024, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten