vrijdag 29 maart 2024

Weg gevonden naar de schaal

Veel groen, veel geel, heldergeel, vleeskleurige pootjes en snavel. Ik herken hem meteen als hij aan komt vliegen en niet alleen door dat intense kleed. De groenling is stoer gebouwd, steviger dan menig ander vinkensoort en de groenling heeft een onverschrokken uitstraling, hetgeen ook in in het gedrag is terug te zien. Het vrouwtje is minder intens van kleur. Meer groengrijs.

Woensdag jl. landde een groenling broedpaartje op de voederschaal. Tot mijn vreugde, want ik zie de Groenling erg graag. De Groenling heeft een streepje voor in mijn vogelrijk. Ik vermoed dat het vrouwtje van het paartje inmiddels is gestart met broeden, want de afgelopen twee dagen komt het mannetje steeds alleen. Hij is alert, beslist niet naïef, kijkt goed om zich heen voor hij de wijk neemt. Terug, richting zijn nest en vrouw? Bij de Groenling worden de jongen door beide ouders verzorgd. 





28 maart 2024, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten