vrijdag 4 augustus 2023

Mijn gewaardeerde vlinder

Inmiddels vier augustus en nog steeds is sprake van dat herfstachtige weertype. Het weekend dat voor de deur staat, schijnt nog killer en natter te worden dan de dagen die we al achter ons hebben liggen. Een regenalarm wordt zelfs afgegeven. Arme horeca-ondernemers in Nederland. Terrassen leeg, mensen blijven thuis. Opbrengsten blijven achter. En nog vers in het collectief geheugen liggen de lock-downs met implicaties. Zal ergens na dit weekend die gewenste omslag komen? 

Voor de natuur, in het bijzonder de bomen zijn de aanhoudende drizzles wenselijk. Scherp op het netvlies staan nog de bomen die massaal in juli al hun blad verloren vanwege de aanhoudende zomerdroogte. Snakkend naar water. Schrijnend aanzicht, vond ik dat. De Noach-stortregens doen echter ook niet alle levende soorten goed. 

Ik mis het buiten lopen. Het langer dan een half uurtje droog houden is al uitzonderlijk. De radar gaf voor vandaag een ruimer tijdsframe van mogelijkheden. Naar het bos dus, en stappen maken. En aansluitend als nog tijd overblijft, naar de vlinderplek. 

Als zich daar ter plekke voor mij een paar nog onbekende soorten presenteren, is er zonnevreugde. 

Opnieuw toont zich daar de Kleine parelmoervlinder. Het lijkt zo te zijn dat de vlinder zich op die plaats blijvend gevestigd heeft. Als de zon doorbreekt, verschijnt ze er in beeld. Vandaag telde ik er zeker vier. Een extraatje is dat de vlinder zich vandaag voedt op Boeren Wormkruid. De hommels / bijen zijn er dol op, maar de Parelmoervlinder had ik er nog niet eerder op gezien. 

De zuidelijke kleuren van de vlinder doen het goed op de zon-gele ronde bloempjes. Op moment van vastleggen had ik niet het gevoel dat het mijn leukste 'Kleine parelmoervlinder-in het wild-albumpje' zou worden. Blijkbaar speelt het juiste zonlicht, geringe windkracht, en de stand de vlinder in kwestie een belangrijke rol. In dit geval deed ik zelf niets extra's. 

Beginnend met een bewegend beeld, waarin de vlinder zich van haar mooiste kant laat zien. De bloem als draaipodium. Het groepje grote zilverachtige vlekken op de onderkant van de achtervleugels steelt de show. Al vind ik de duidelijk zichtbare tong en oogjes ook heel leuk ...

 

















4 augusus 2023, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten