zaterdag 16 september 2023

Alle remmen los


De putter intrigeert me op een bepaalde manier. De lust wordt gewekt om te onderzoeken waarom nou precies. Vandaag leende zich daar uitstekend voor, omdat de vogel zich in de meest natuurlijke setting aan me wilde presenteren. Hoog in de toppen van de bomen, in gezellige putter-kolonie. Vanuit het veld goed zichtbaar. Het weer was me goed gezind: Warm, droog, zachte bries. Dat idee over een geslaagde dag en mooi weer zal de tropisch ogende Putter zonder twijfel hebben gedeeld.

Vele soorten vogels vind ik aantrekkelijk. Vogels in het algemeen boezemden altijd al grote belangstelling in, door het uitzonderlijk vermogen van vliegen. Welk mens zou niet willen kunnen vliegen? Alleen door het luchtruim zweven en zoeken naar de opwaartse stromingen. Zonder vrees voor hoogte. Duiken in dalen en weer opveren nog voor het landen. Zwieren.

Het schijnt voor te komen dat mensen in hun dromen vliegen. Bij mij is na het ontwaken nooit de herinnering levend gebleven van een nachtelijke vlucht. Jammer, maar wie weet wat mij nog toekomt.

Een voorstelling maken van het geluk van vliegen vind ik niet moeilijk. Ik herinner me de zoete sensatie die ik proefde als ik als jong kind schommelde in de tuin. Dat deed ik heel graag. De heen en weer bewegingen werden met kunde tot grote bogen opgevoerd. Halve cirkels, enorme lussen, waarbij ik als extra act na vele minuten heen en weer zwiepen op het hoogste punt uit de schommel sprong, voor de vrije val. Dat korte moment, tussen sprong en het landen van voeten op het gras, voelde evenals het schommelen zelf als een vederlichte ontlading. Alle remmen los. In buik en hoofd.

Ook nu nog heeft de schommel een grote aantrekkingskracht op me. Het schijnt dat tijdens het schommelen zintuigelijke ervaringen perfect verwerkt worden. Mogelijk voelde ik dat als kind haarfijn aan.

Terug naar de Putter, die sociale, goedgemutste vliegacrobaat die met zijn kleurenpak iedere vogelaar weet in te pakken. Zelfs na duizenden spots, blijft hij smashing! De putter verplettert iedere observant. De koppen van de volwassen mannetjes tonen een krachtige gelijkenis met die van de Afrikaanse en Azteekse medicijnmannen, aldus een kenner. Vrij van alles, in volle kracht. En dat de Putter als geweldig medicijn kan werken is velen inmiddels bekend.

Kleurrijk, vrolijk, groepsdier, teamplayer, levensgenieter, vriendelijk, sportief, lenig, aantrekkelijk. Zomaar een opsomming van Putter-kenmerken die bijdragen aan het opfleuren van dit ondermaanse waarin we ademen. De Putter weet een mens die diep in de put zit, met de geringste inspanning er weer uit te halen. Zelfs bodemloze putten worden door de Putter geslecht. Het spreiden van zijn vleugels tot een zwarte waaier met brede streep in putter-geel werkt als een upper. Een life-line, als eerste begin. De Putter raakt nooit uitgeput in het uitstralen van zijn vrolijkheid. Bij de Putter gaan onvermoeibaar alle remmen los. 


 









16 september 2023, Hedy 

1 opmerking:

  1. Toen ik ouder werd en ik een schommel zag dan wilde ik schommelen. Nu durf ik niet meer, ben bang voor gek te staan. Sinds Corona maak ik s'avonds vaak wandelingen door een stad via You Tube. Zo leuk. Zo ontdekte ik dat er in Moskou schommels staan voor volwassenen! Wow, wat een goed idee.
    Ik zie heel regelmatig vogels in de tuin, maar ik geloof niet dat ik putters zie. Ook geen mussen. Zie jij putters in je tuin? Ze zijn mooi.

    BeantwoordenVerwijderen