dinsdag 5 september 2023

Putters Paradiso

Foeragerend op ruige terreintjes met veel zaden, zoals die van de distel en paardebloem. De jongen krijgen tijdens de groei ook insecten, vooral bladluis. Putters hebben een voorkeur voor de zonnige randen langs de vochtige loofbossen. 

Hoge bomen vangen veel putters. In kleine kolonies tinkelen en kwetteren ze heel gezellig, zittend en vliegend. Ik ben dol op hun vliegpatronen en omschrijf deze als dansend, door de lussen en bogen die ze trekken. Hun zang klinkt kleurrijk en diep zomers.  

Op de plek waar ik ze kan spotten, lijken ze een kleine kolonie te vormen. Hun omgang oogt buitengewoon geanimeerd, sociaal en levendig. Ik vind het een fijn tijdverdrijf om in het seizoen een uurtje naar ze te kijken, zoiets als het dagelijks uitlaten van de hond. Daarvoor moet ik het bos in, want in mijn tuin hebben ze zich nog nooit getoond. 

Het mooie weer van deze week geeft voldoende aanleiding tot de bezoekjes. Waterfles, camera en walkstool mee. Aantrekkelijker dan het bezoeken van een terras in de stad, gevuld met menselijke prietpraat. Putters Paradiso. Verslag in beeld.

4 & 5 september 2023, Hedy 















Geen opmerkingen:

Een reactie posten