vrijdag 8 september 2023

Farewell


De laatste vakantieweek van deze Indian Summer loopt ten einde. De uren van deze dag tikken snel weg.  Een jammerlijk idee dat na ruim drie weken het gevoel van totaal-vrijheid weer plaats maakt voor het werelds dwingend ritme. Dat wordt wennen. Nog een weekend te gaan. Maar zo'n weekend is snel gevuld. Voorbereidingen.

Een tocht van ruim drie uur door bos en langs velden werd de invulling voor deze dag, met hier en daar een tussenstop voor de benen. Uiteraard op plekken met mooie vergezichten. Door het vele lopen over de afgelopen maand is conditie opgebouwd.

Het toestel leverde fijne beelden op. De zon stond klaarblijkelijk gunstig. Vroeger uit bed, vroeger op pad, het loonde echt in die zin. Bovendien ademt het bos een bijzondere rust, vroeg op de dag. De kleuren van de beelden die ik maakte blijken helderder, de contouren strakker. Ik heb er nooit bij nagedacht dat de stand van de zon buiten zoveel verschil kan maken op het fotoresultaat. 

Met de technische kant van het fotograferen heb ik weinig affiniteit. Eigenlijk niet. Nooit gehad. Ik raak enthousiast van de momenten in de natuur en wil deze zo eenvoudig mogelijk kunnen vastleggen. Geen tassen vol lenzen, statieven en camera's voor mij. Zo min mogelijk ballast meetorsen, behoudens rugzak, waterflessen en walk stool. Op Primitieve wijze stukjes van mijn subjectieve werkelijkheid vastleggen, dat vind ik leuk.  

Ik gebruik ook geen fotobewerkingsprogramma's. Teveel gedoe. Ik houd van een naturelle opbrengst. De enige functie die ik wel eens inzet, thuis achter het scherm is het bijsnijden van het beeld. Dit in verband met een betere vlakverdeling. 

De camera heeft overuren gedraaid de afgelopen weken en krijgt voorlopig verlof. De pootjes van Emma ook. Zij heeft veel lange wandelingen meegelopen. Een enkele keer liet ik haar thuis om bij te tanken. Een flinke prestatie voor een Chi van bijna elf jaar. Trots op mijn wild fawn. Ze ligt nu in een diepe coma. Even denk ik aan de 'Dodenrit' van Drs P. 

In huis is alles blijven liggen. Echt alles. Maandag komt onvermijdelijk weer. De vakantieherinneringen neem ik met me mee. De foto's zullen me daarbij zeker helpen. Ik ben van plan in het najaar mijn favorieten uit de mappen te selecteren. Ik wil er iets mee gaan doen. Voor het volgend voorjaar en de zomer heb ik plannen. Ik kijk er naar uit. Nu helpt het goed afronden en rustig weer opstarten. 

Holiday farewell.


8 september 2023, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten