zaterdag 24 juni 2023

Bespiegeling van Bach

De kerken lopen leeg, toch heeft ieder mens behoefte aan bespiegeling. 

De bezoeker, de lezer mag denken: "Daar is ze weer met haar werk van Pergolesi over de moeder die huilend aan de voet van het kruis stond, waar haar zoon te sterven hing.  Stille donderdag en Goede Vrijdag liggen ver achter ons, we vieren zomer nu!”

"Ja en Nee", zeg ik en werp tegen dat het lijden, de kruisweg het hele jaar door, levenslang overdacht en beleefd mag worden. We zijn mens en leggen allen onze eigen kruisweg af. Niet uitgesloten, mogelijk vele levens.

Ik denk aan dichter Guido Gezelle's 'Het leven is een krijgsbanier' waarin mijn overwegingen, bespiegelingen zonder twijfel helder omvat zijn. Als ik het weer eens even 'kwijt' ben lees ik enkele strofen. Een effectieve 'bounce back', beter dan welk sedatief dan ook. 


Het leven is een krijgsbanier


door goede en kwade dagen

gescheurd, gevlekt, ontvallen schier,

kloekmoedig voorwaarts dragen.


Men tuimelt wel, en wonden krijgt

men dikwijls, dichte en diepe ...

't en vlucht geen weerbaar man, die wijgt

of hem de dood beliepe!


Het leven is … geen vrede alhier,

geen wapenstilstand vragen:

het leven is de Kruisbanier

tot in Gods handen dragen! 


We kennen uit onze jonge jaren vast nog wel de vraag die we elkaar als vrienden stelden bij een kampvuur wat mee te nemen bij een levenslange verhuizing naar een onbewoond eiland. En dan heb ik het niet over de eventuele attributen die nodig zijn voor het fysiek overleven, maar doel op de top 10 lijst van boeken en muziek die in het koffertje mee mogen. De broodnodige vertroosting en afleiding in eenzaamheid. 

Ik heb mijn persoonlijke lijst nog niet notarieel vastgelegd. Niet dat ik deze niet gevuld zou krijgen, integendeel! Eerder zou ik dagen nodig hebben ter afweging, met zwaar gemoed, omdat er op deze aarde zovéél aan 'consolation-art' is vervaardigd die me in de loop der levensjaren heeft weten te raken. 

Van een paar werken weet ik zonder terughoudendheid dat ze opgenomen zullen worden op mijn lijst. En daar hoort 'Pergolesi's 'Stabat Mater' bij. Vanochtend deed ik bij het inplannen van een muzikaal uitje een ontdekking. Mijn muzikale grondvesten daverden even. Er stond mij wat te doen. Luisterwerk.  Wat ik nooit geweten heb, is dat grootmeester J.S. Bach Pergolesi's werk heeft bewerkt (met de berijmde versie Psalm 51). Mijn God, hoe kan mij dit ontgaan zijn? 'Tilge, Höchster, meine Sünden, BWV 1083! 

Voor uitleg en toelichting verwijs ik naar de volgende link:

https://www.eduardvanhengel.nl/werken/BWV_1083

Voor de luisteraar is deze:




Johann Sebastian Bach 1685-1750 Tilge, Höchster, meine Sünden, BWV 1083 Adaptation of the Stabat mater by Giovanni Battista Pergolesi Zádori Mária soprano Németh Judit alto Versus 1 S A Tilge, Höchster, meine Sünden 00:00 Versus 2 S Ist mein Herz in Missetaten 03:35 Versus 3 S A Missetaten, die mich drücken 06:04 Versus 4 A Dich erzürnt mein Tun und Lassen 08:03 Versus 5 S A Wer wird seine Schuld verneinen 10:31 Versus 6 S A Siehe! ich bin in Sünd empfangen 12:28 Versus 7 S Sieh, du willst die Wahrheit haben 13:06 Versus 8 A Wasche mich doch rein von Sünden 16:38 Versus 9 S A Lass mich Freud und Wonne spüren 19:00 Versus 10 S A Schaue nicht auf meine Sünden 21:08 Versus 11 A Öffne Lippen, Mund und Seele 26:36 Versus 12 S A Denn du willst kein Opfer haben 30:09 Versus 13 S A Lass dein Zion blühend dauern 32:59 14. Amen S A 35:15 Orfeo Orchestra on period instruments Vashegyi György Live recorded at Liszt Ferenc Academy of Music, Concert Hall 27.05.2003 Michelangelo Piéta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten