donderdag 29 juni 2023

Op eigen benen, Dag Acht


Rectificatie

Voor het completeren van een logboek over de drie merel-juvenielen op weg naar volwassenheid, volgen nog een paar aanvullingen. Vandaag dag acht. Welgeteld na uitvliegen van de vogels. 

Ik schat in dat de opvoeding nog hooguit een week zal vragen van moeder-merel, want in ieder geval één van de juvenielen lijkt vandaag al zelfstandig operationeel. Vanochtend kwam ze alleen aanvliegen en lukte het haar ook goed alleen haar maaltje bij elkaar te scharrelen, te drinken en badderen. Bij schemertijd bleek ze ook alleen, roerloos te schuilen onder een van de grotere struiken. Dat merkte ik toen ik blad wegveegde en zij geschrokken haar schuilplek moest prijsgeven.

In tegenstelling tot haar zus òf broer (over het geslacht zo meer ... ): Deze leerling liet zich vanochtend nog voeren door moeder-merel. Niet scharrelend op de grond, maar in de kooi waarin een schaal staat die dagelijks gevuld wordt. Moeder pikt het voer op en snavelt het bij haar jong naar binnen. 'Verwend ding', denk je even, maar ieder kind ontwikkelt zich nou eenmaal op eigen tempo.

In al mijn vorige berichtgevingen sprak ik over het drietal, waarbij ik er voor wat betreft de samenstelling steeds vanuit ben gegaan dat het om twee zusjes en één broer zou gaan. Deze door mij vastgelegde geslachtsinvulling blijkt volkomen uit de lucht gegrepen! Aannames. Dat krijg je nou met amateur-vogelaars die nog maar net het boekje 'Vogels in Nederland' hebben uitgelezen dat werd uitgegeven door de Nationale Postcodeloterij.

Over het boekje geen verkeerd woord. Niets dan lof voor de leuke inhoud en plaatjes. Nou mag wel gezegd dat de Nationale Postcode Loterij op gezette tijden haar leden ook wel tevreden móet houden met een kwalitatieve give-away, want zelfs bij 115 jaar lidmaatschap is de kans op het winnen van een miljoenenprijs op postcode net zo groot als het spotten van een Kasuaris in het Nederlandse bos.

Welnu, terug naar de wijsheid over het vaststellen van het geslacht van merel-juvenielen. Ik leefde in de veronderstelling dat alleen de meisjes een verenpak met animal-print dragen. Niet dus. Ook de jongens blijken gevlekt als zij nog niet volwassen zijn. Met als enig verschil dat het pak van de jongens iets donkerder is dan dat van meisjes. Waarschijnlijk alleen door deskundigen bij een juiste lichtinval te zien. Ik waag me daar niet meer aan. 

Bij deze dus een rectificatie van mijn vogel-flater: Ik ken het geslacht van de drie juveniel-merels niet. Ik beroep me in deze maar op mijn eigen leerfase.


"Een juveniel heeft een donkere, hoornkleurige snavel en onopvallende oogring. Het verenkleed lijkt op dat van een volwassen vrouwtje, maar is ook licht gevlekt op de bovenzijde. Voordat hij vliegvlug is heeft de juveniel een gespikkelde borst, die lichter is gekleurd dan die van een volwassen vrouwtje. Over het algemeen zijn mannelijke juvenielen iets donkerder dan de vrouwelijke. Een mannetje van een jaar oud heeft al het zwarte verenkleed, maar de snavel en oogring zijn nog onopvallend gekleurd en de vleugels bruin gekleurd."





29 juni 2023

Geen opmerkingen:

Een reactie posten