vrijdag 9 juni 2023

Kwetsbaarheid van jonge vogels


Aard van het ‘beestje’…..

De eigenaar is in overtreding als de kat een beschermde diersoort verstoord, verwond en/of doodmaakt. De opmerking van katteneigenaren dat het tot het normale gedrag van een kat behoort om wel eens een vogeltje te pakken, geeft pijnlijk aan dat de consequentie daarvan niet serieus genomen wordt.


En zo kan het drinken van een kop koffie in eigen tuin tot een vervelend avontuur leiden waarin je onvoorzien in de rol van reddende vogel-engel rolt

Twee merel juvenielen (broertje en zusje), vers en net uitgevlogen (!) belandden respectievelijk in het zand en op een muurtje, achter in de tuin. Geroep om ouders, die vreemd genoeg uit het zicht blijven. De jongen even aan hun lot overgelaten. Paniekerig gepiep, uit baby-snaveltjes. Ik blijf op afstand luisteren en verwacht spoedig de komst van pa en ma.

Een doffe dreun, duidelijk hoorbaar. Het geluid komt uit de richting van de poort. Ik schiet uit mijn stoel en snel naar achteren. Daar zie ik tot mijn grote schrik op de rand van de poort een dikke kat balanceren voor het maken van een sprong richting het merel jong, dat duidelijk angstig en lodderig om zich heen kijkt. Nog geen weet van het adequaat trotseren van een boze buitenwereld. Nog in de fase van het verkennen van eigen vleugeltjes. De daling uit het nest net achter zich.

Ik voel een woede opkomen die zich in eerst instantie richt op de nutteloze moordmachine op vier poten die me door mijn misbaar verschrikt aankijkt en vervolgens wegvlucht. Dan bedenk ik me dat het dier slechts zijn instincten volgt en dat het probleem ligt bij de eigenaar van het gezelschapsdier. De katten-houder, die geen verantwoording neemt. Zij kijken graag weg als het gaat om de vele problemen die veroorzaakt worden door hun loslopende huisdieren.  Zich daarbij steevast verschuilend achter de stelling dat het de aard van het 'beestje' is. 

Ik weet dat de discussie over loslopende katten en de schade die zij aanrichten in de natuur een jaar of twee geleden serieuze vormen aannam in Nederland. Daar werd ik blij van. 

Helaas werd deze discussie ook snel weer in de kiem gesmoord. 


"Het is opmerkelijk dat zelfs een organisatie zoals de Vogelbescherming de belangen van de vogels ondergeschikt lijkt te maken aan het belang van de organisatie.

De vraag is waarom organisaties zoals de Vogelbescherming en andere Natuurbeschermingsorganisaties, die opkomen voor de belangen van wilde vogels en de natuur, niet duidelijk stelling nemen en eigenaren van katten wijzen op de eigen verantwoordelijkheid. Het lijkt vooralsnog niet bepaald populair om katteneigenaren tegen de haren in te strijken en aan te spreken op de eigen verantwoordelijkheid. Dat kost vast kiezers, leden, donateurs en legaten."


https://www.adviespraktijkvoorvogels.nl/katten/loslopende-en-verwilderde-katten/






































Juni 2023, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten