zondag 25 juni 2023

Op eigen benen, Dag Vier

Donderdag 22 juni jl. werd ik aan het eind van de ochtend verrast door moeder-merel die haar drie juvenielen direct na het uitvliegen mijn tuin binnenhaalde.

De weken ervoor waren moeder-merel en ik al volledig vertrouwd met elkaar geraakt. Eerst tijdens de broedperiode die ze met bliksem-bezoekjes onderbrak voor het nemen van een fris bad voor zichzelf en voedzame maaltijden. Vooral de ochtend ontmoetingen werden vaste prik. Zij stond me dan op te wachten voor haar ontbijt. Terwijl ik met liefde de voederschaal met zaad en meelwormen voor haar aan het vullen was, liet zij er geen gras over groeien en begon al met pikken waar ik bij stond.

Later stonden haar bezoekjes vooral in het teken van het ophalen van voedsel voor haar jongen die zich uit het ei hadden getikt. Vooral wormen uit de grond stonden in die periode op het menu. Ook die eiwitten vond ze in mijn tuin, tussen de begroeiing. Vader merel bleef meestentijds op afstand de boel monitoren. Op momenten van mogelijk naderend gevaar, liet hij zich duidelijk horen. Over de exacte locatie van het nest (op afstand) tast ik nog steeds in het duister. 

Een pittige eerste donderdag in vrijheid dus voor de juvenielen. De regen kwam die dag met bakken uit lucht, na een reeks van tropische dagen daarvoor. In up-tempo dienden de drie jongen veel vaardigheden eigen te maken.  Ik hield mijn hart vast toen ik de lodderige kuikens nogal onnozel en onervaren aan hun leertraject zag beginnen. 

Moeder-merel had voor zichzelf duidelijk een afweging gemaakt en besloten dat de start van het leertraject de meeste kans van slagen zou hebben in een veilige omgeving. Ik sluit niet uit dat ze haar jongen over de goede intenties van de gastvrouw van de tuin heeft geïnformeerd, want vanaf dag twee, vrijdagochtend 23 juni, leek het voor de vogelbaby's de normaalste zaak van de wereld dat ook ík me in mijn tuin ophield voor werk en aanvoer van voedsel en water. Die vertrouwdheid leverde vertederende foto's op.

Vrijdagmiddag jl. leek het tijd geworden voor het echte werk, want het complete gezin vertrok. 

Ik stelde mezelf gerust met de gedachte dat moeder-merel het opvoedingstraject met veel wijsheid ging invullen. De wereld voor merels is immers groter dan een enkele tuin in een grote, groene provincie. Tegen die achtergrond legde ik me in vertrouwen neer bij het afscheid.

Grote avonturen beginnen met eenvoudige oefeningen in vliegen en het bij elkaar scharrelen van voedsel. De echte zelfstandigheid volgt, zodra de staart van het jong de lengte van een volwassen vogel heeft bereikt. In die tussentijd vindt er veel interactie plaats tussen de ouders en hun jongen. En dus niet alleen in mijn tuin.

Ik hield rekening met het idee dat ik de drie jonge vogels niet meer persoonlijk zou gaan zien. Ik deed enkele schietgebedjes voor een behouden vaart. Tegen mijn verwachtingen in werd ik vanavond kort voor het avondeten blij verrast, juist toen ik het helemaal niet meer verwachtte.

Zondag 25 juni, einde middag

Ik was druk geweest met de voorbereidingen van een Italiaanse maaltijd en gunde mezelf even een moment van rust. Juist op dat moment vloog moeder-merel met haar jongen de tuin weer in. Als ik het goed heb waargenomen ging het om het drietal jongen (twee zusjes met één broertje), maar alleen de moeder met de twee meisjes namen uitgebreid hun tijd in de tuin. 

Met het fotograferen van de jongen kon ik vaststellen dat het 'mijn merel-gezinnetje' betrof. Ik was verbluft bij het zien van de groei die de jongen hadden doorgemaakt in slechts een paar dagen tijd! 

De lodderige uitstraling heeft plaatsgemaakt voor een eerste aanleg van alertheid. Iets wezenlijks is veranderd in de uitstraling van de nog steeds schattige kopjes. Alsof zij zich nu al bewust zijn van de regel dat in het vogelbestaan achter elke hoek het gevaar schuilt en dat de dood de enige metgezel is. 

Ik voelde bij het observeren achting en liefde voor hun vorderingen en een opperste blijdschap bij het zien van hun levensdrift. Alsof ik ze zelf heb uitgebroed.

Beelden zondag 25 juni 2023, avond tegen 18:00 uur, Hedy 



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten