zaterdag 19 oktober 2024

In de tredmolen lopen ...


16 oktober 2024, Hedy 


Omdat ik niet meer fulltime werk als een molenpaard, heb ik tegenwoordig tijd voor het maken van lange wandelingen, wat ik graag doe. Met hond, soms alleen, soms met mijn geliefde. Vandaag was sprake van een zeldzaam mooie zachte en zonnige oktober-dag. Ik koos voor het maken van een molentocht door de provincie Gelderland. Van locatie naar locatie. En dat kan, want Nederland blijkt een echt molenland. Overal zijn nog molens te vinden, al is het aantal bestaande molens wel of niet in bedrijf flink afgenomen.

Toetreden tot het gilde van molenaars kan nog altijd, door het volgen van een opleiding tot molenaar. Een echt buitenberoep, waarbij de handen uit de mouwen gestoken moeten worden. Iets wat ik best graag doe, ware het niet dat snel klimmen in de wieken als er onweer dreigt, echt een no-go is voor mij. 

Toen ik vandaag tijdens mijn tocht bij de oudste windmolen van Nederland belandde - de Grafelijke Korenmolen uit 1441 - werd mijn interesse toch meer dan gewoon gewekt toen ik romp en wieken van dit unieke Middeleeuwse exemplaar op de plaat wilde zetten. Wat doet een molenaar zoal en hoe word je eigenlijk molenaar?

Met het beroep van molenaar wordt níet in de tredmolen gelopen. Een reden om molenaar te willen worden. Daarbij blijft de noeste arbeid van molenaar omgeven door een zweem van romantiek. Wie droomde er als kind niet van om molenaar te worden, of in een molen te wonen? Een hunkering die vast niet alleen beleefd werd door Pippi-Langkous-types. En als je je roeping hebt gemist, heb ik nu goed nieuws. Vandaag vernam ik dat de opleiding tot molenaar zelfs door een tachtigjarige kan worden gevolgd. Geen belemmering van leeftijdsgrenzen dus. Ik heb nog even. 


Wat doet een molenaar ...




Welke soorten molens zijn er ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten