vrijdag 26 april 2024

Geelgors



 26 april 2024, Hedy 

Ik heb de Geelgors al lang in mijn hart gesloten. Zijn zomerse verschijning en frivole levenshouding weten me altijd razendsnel uit de 'in-gedachten-verzonken-stand' te trekken. De wijze waarop zijn prachtig gemêleerde veertjes kunstig gerangschikt zijn op de rugzijde geeft me als kijker vogelvreugde. Kijken naar een meesterwerk in een openlucht galerie. Vandaag lukte het me dit kunstwerkje duidelijk op beeld vast te leggen. Ik ben er blij mee.


Vogelbescherming:
"De geelgors is een van de slachtoffers van de naoorlogse verkavelingruil. De voornaamste oorzaak van de achteruitgang is het verdwijnen van kleinschalige landschapselementen als heggen, houtwallen en extensief beweide graslanden. Met name bij natuurgebieden spelen de toenemende recreatieve drukte en versnippering door aanleg van wegen en bebouwing een rol. De laatste jaren is een groei te zien vooral in Noordoost Nederland."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten