maandag 22 april 2024

Lieveling uit Grootmoeders tijd


De Clivia Miniata, Sint Jozef plant, Grootmoedersplant, een vaste waarde in de huiskamer van mijn oma en later ook in die van mijn moeder. Zij kreeg van haar moeder de 'moederplant', waarvan inmiddels vele stekjes zijn verdeeld onder verschillende familieleden. Ik kreeg van mijn moeder de moederplant van haar moeder. Een Generatieplant, een levend erfstuk. 

Met een pui op het zuiden, zat er weinig anders op dan de plant een plek te geven in een van slaapkamers, uit het zicht van de volle zon. En dat bleek in combinatie met een gemiddelde lage dagtemperatuur van de slaapkamer een prima plaats, want vandaag zag ik iets dat leek op het begin van een bloemknop-beginsel. 
Iets roods: 

Bloom greetings van mijn oma voor mijn moeder die gisteren haar 82ste verjaardag in goede gezondheid vierde. Twee generaties tuinvrouwen met groene vingers.


"Clivia of de Sint-Jozefplant is een geslacht uit de narcisfamilie. Het geslacht werd door John Lindley vernoemd naar Lady Charlotte Florentine Clive, hertogin van Northumberland en gouvernante van koningin Victoria. De eerste, uit Zuid-Afrika geïmporteerde clivia's bloeiden op haar landgoed Almwick."

"Wist je dat de Clivia ook een natuurlijke luchtzuiveringsinstallatie is? Door een natuurlijk proces worden er uit de atmosfeer minuscuul kleine deeltjes gefilterd, die ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit verbetert. Zo is één Clivia goed voor 15m2 luchtzuivering per dag!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten