maandag 10 juli 2023

De Gehakkelde


Vandaag kort voor de afspraak met de voetreflex-engel nog even tien laatste minuten voor vertrek de tuin in. De Aurelia liet zich daar voor mij voor het eerst weer zien dit jaar. De vlinderdagen zijn nu echt losgebarsten. Veel Hollandse soorten dartelen om me heen zodra ik in de tuin loop. De Koninginnenpage ontbreekt tot nu toe helaas nog. Vorige zomers liet de koninklijke page zich meestal 's ochtends tegen elven spotten. Ik hoop dat ze mijn roep hoort!


Ik vind de grillige vleugelrand van de gehakkelde iets speciaals hebben. Sierlijkheid ontbreekt deze vlinder niet. De ontwerper is vast een Papierknip-kunstenaar. Ik wist tot vandaag niet dat de Franse naam voor deze vlinder 'Robert -le-Diable' is. Of ik was het vergeten ... 

Bij mij roept geen enkele dagvlinder een associatie met de duivel op. Integendeel. 

10 juli 2023, Hedy 


Wiki meldt o.a. het volgende over de Aurelia.


"De gehakkelde aurelia dankt de Nederlandstalige naam aan de grof gekartelde (gehakkelde) vleugelrand. Ook de Franse naam Robert-le-Diable(Robert de duivel) verwijst naar de grillige vleugelranden.

Het tweede deel van de Nederlandse naam aurelia is afgeleid van het het Latijnse aurelia (goudkleurig). Het werd ook zonder gehakkelde als oude naam voor de soort gebruikt. Aurelia's is ook een van de traditionele benamingen voor de onderfamilie van de Nymphalinae waartoe de gehakkelde aurelia behoort. Tegenwoordig wordt deze naam ook wel gebruikt voor de hele familie van Nymphalidae.

De soortaanduiding c-album verwijst naar de witte c (album = wit) die zichtbaar is op de vleugels van de vlinder wanneer deze gesloten zijn. Ook in het Duits (C-falter) en vele andere talen wordt naar deze C verwezen. Ditzelfde geldt voor oude Nederlandse namen C-vlinder en witte C-vlinder. Ook de Engelse naam Comma verwijst naar deze witte C, maar benoemt de witte vorm als komma." 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten