vrijdag 7 juli 2023

Vlinders


Gisteren dacht ik nog 'Wat zorgelijk, wat zijn er weinig vlinders'. Maar vandaag barstte dan toch het fladder-geluk 2023 los. Ik had werk te doen, hoe warm ook. In de tuin.

De platanen waren zo hoog en dicht gegroeid dat het de ideale omgeving bleek te zijn geworden voor één Gaai die mijn tuin tot zijn take-away plek had gemaakt. Al voor zesde keer op rij in één week tijd werd op slinkse wijze een nietsvermoedend, lief zangvogeltje onder mijn platanen door de Gaai geslagen. 

Als 'vriend' komt de Gaai de tuin invliegen, land vervolgens op een tak, om dan op korte afstand als lorejas toe te slaan. Gluiperige Gaai! 

De doodsschreeuwen van de slachtoffertjes gaan me telkens door merg en been. Ik word er somber van en het kost me vaak een dag om het akelige beeld met geluid van mijn netvlies te krijgen. Nog maar net bekomen van het ene trauma in de ochtend, zorgt de Gaai weer voor een volgend trauma in de namiddag. Dat tempo trek ik niet, bij verwerking.

'Die Gaai moet ik uit mijn tuin zien te weren'.

Ontmoedigen dus. Een beetje het verhaal van de Sperwer, al vind ik persoonlijk dat de Sperwer veel meer met open vizier strijdt. Dat ligt mij meer. Die Sperwer heb ik overigens al even niet meer echt actief  gezien in de tuin. Waarvoor dank. 

Het snoeien van de lange dichte plataan-takken geeft meer ruimte en licht. Mijn idee hierbij is dat de kleinere vogelsoorten daarmee meer overzicht zullen krijgen. 

Daarnaast moet ik de routine van de Gaai verstoren. Zijn aanvliegroute is te eenvoudig geworden. De voederplek krijgt vanaf nu weer een wisselende plek. 

Het was eigenlijk te warm voor een actieve middag in de tuin, maar wat moet dat moet. Tijdens het werk met schaar, bezem, groenbak en waterslang fladderde veel geluk rondom: Vlinders. 

De meer gebruikelijke Nederlandse soorten, maar ik word ieder jaar weer euforisch bij het zien van deze wonderlijke wezentjes in grotere aantallen. De eerste zomerdag waarop de vlinder zich weer volop laat bewonderen. Met hun prachtige verschijningsvorm zou je bijna vergeten dat er zoiets als de dood bestaat. 




 






Vrijdag 7 juli 2023, Ochtend / Middag, Hedy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten