maandag 17 juli 2023

Het geluk behoort toe aan de tevredenen (Aristoteles)

Op deze foto (geleend materiaal) is het verschil tussen de Vink en de Appelvink duidelijk in beeld gebracht! 

Ik zie in mijn tuin vooral de gebruikelijke Hollandse vogels aanvliegen: De Huismus, Heggenmus, Merel, Koolmees, Pimpelmees, Roodborst, Groenling, Winterkoning, Gaai, Ekster, Houtduif, Kauw, Tortel, Sperwer, incidenteel de Witte kwikstaart (Rouwkwikstaart), Spreeuw, Fitis, Bonte Specht en natuurlijk ook heel regelmatig de succesvolle, algemene Vink.

Die laatste, de Vink, ziet er in het volle licht altijd prachtig uit. Hij blijft dan ook een gewild model en laat zich ook graag op de foto zetten, met zijn geduldige gescharrel op de grond. Zijn kleuren passen tegen ieder willekeurig decor. Hoe 'gewoontjes' hij ook gevonden wordt, de Vink blinkt met zijn blauwgrijze kop en snavel, bruinrood-roze wangen en rug en witte banden op de vleugels echt uit. Als de zon hem bestraalt spat hij van knapheid. Niet zomaar een vogeltje om aan voorbij te gaan dus.

Toch hoop ik nog steeds stilletjes dat mij ooit óok het geluk mag toevallen dat de stoere, forsgebouwde Appelvink met zijn stierennek en kegelvormige snavel mijn tuin komt bezoeken. Tot nu toe heb ik 'm gemist. Ik blijf wachten op zijn bezoek en zal vooral gaan letten op de witte eindband op zijn staart. Het moet te doen zijn 'm een keer te spotten. Misschien helpt het aanbieden van wat kersen waarop hij zijn snavel kan gebruiken.

Vandaag doe ik 't met evenveel plezier met de meer algemene, maar niet minder knappe tuinbezoeker. In volle zon, in eigen tuin. 

17 juli 2023 Ochtend, Hedy 




1 opmerking: