dinsdag 11 juli 2023

Op eigen benen, Dag 21

Als twee druppels water

Mijn laatste update over Merula dateert van 5 juli jl. Haar (1) vijftiende dag op eigen benen, geteld vanaf het moment van 'uitvliegen nest'. Ik had Merula al een aantal dagen niet meer gezien en ging er vanuit dat  - goed en wel volwassen - zij haar eigen leefgebied zou hebben opgezocht. Ik meen ergens gelezen te hebben dat merel-ouders hun kinderen verjagen uit het geboortegebied, bij bereiken van volwassenheid. 

Vanochtend bij het bekijken van de buxus-mot in de vlinderstruik, zag ik Merula landen in het zand. Nabij de drinkbak. Alleen, althans daar leek het even op. Al snel zag ik dat moeder-merel haar toch nog gezelschap hield. Allebei inmiddels even groot. Alleen verenkleed en snavel verraden op afstand nog het leeftijdsverschil. Merula nog steeds feller wild gespikkeld op haar borst en haar snavel minder verkleurd.

Merula stoorde zich niet aan mijn aanwezigheid en liet zich zoals in aanvang van onze vriendschap gewillig fotograferen. Het vertrouwen in elkaar nog steeds intact. Ik besloot tot aanvulling van mijn liber amicorum. Merula heeft een plek in mijn hart gevonden. 

Moeder Merel scharrelde wat en dronk, waarmee ze nog weer eens voordeed hoe te handelen.  Merula volgde haar voorbeeld en stond na actie maar wat te dommelen op het zand, zichtbaar moeite met de warmte van de dag. Een enkele poging tot bedelen om voedsel werd afgewezen. Na enige tijd vertrok moeder. Het leek alsof ze haar kind naar een plek had gebracht tegen de warmte. Water en schaduw voldoende. 

Merula bleef achter en zocht haar vertrouwde, veilige beschutting onder de dennen. Daar bleef ze de rest van de middag cocoonen. Zo nu en dan een korte show up voor verfrissing (water), waarna ze weer haar veilige positie innam.  Stilstaand, observerend en dommelend. Naar mijn idee nog steeds wat a-typisch merel-gedrag, maar wel met de kanttekening dat momenteel alle merels op non-actief lijken te staan. Vast ter voorkoming van het bevangen raken door warmte. Ik ben benieuwd of ze vanavond haar plek weer zal verlaten. Ik zal in ieder geval tot die tijd Emma uit de tuin houden. 

Update: 19:30 uur ... nog maar net vertrokken.

Voetnoot:

1. Omdat ik nog steeds geen duidelijkheid heb over het geslacht van Merula, kan voor 'zij' en 'haar' in de tekst ook 'hij' en 'hem' gelezen worden. Waarmee het niet mijn intentie is zomaar een trans-merel van Merula te maken.

11 juli 2023, Hedy 






Merula in geheel, staart, staartrug en close-up





Moeder in geheel


Merula dommelend 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten