maandag 3 juli 2023

Op eigen benen, Dag Elf

2 juli 2023

Het heeft wat voeten in aarde gehad, maar het gaat goed met Merula. Vandaag liet ik enkele zorgen over haar levenslot en in het bijzonder haar gezondheid los. Zij redt het.

Ze leeft, ze oogt gezond, ze loopt veel (merel eigen) en vliegt ook al makkelijker dan de dagen ervoor. Haar staart groeit rap en ze groeit merkbaar uit tot een volwassen Merula. De aanpassingen voltrekken zich binnen dagdelen. Wat gaat het snel bij vogels.

Ze heeft in tegenstelling tot haar nestgenoten de keuze gemaakt om in mijn tuin 'vliegvlug' te willen worden. Achteraf bezien heeft Merula het nog niet zo gek bekeken: Het is relatief veilig in de tuin, waar vele verstop-plekjes te vinden zijn en waar iedere dag vers water en vogelzaad aangevuld wordt. Ondanks het aanbod scharrelt zij nu de meeste hapjes zelf bij elkaar op de bodem of van takjes. Een goed teken.

Wat ik bijzonder blijf vinden is dat ze tot nu toe heel vertrouwd met me is. De afstand tussen ons lijkt met de dag kleiner te worden. Houd ik bijvoorbeeld even een tak opzij om naar een zonnebloem te kijken, blijkt ze op de tak te zitten. Ik schrik harder dan Merula. En zelfs Emma de hond kan dubieus dichtbij komen. Vanwege Emma's jachtinstinct moet ik alert blijven. Ik houd haar maar op afstand. 

Net als Emma zal ook Merula een aangeboren aandrift kennen die haar een dezer dagen op pad zal sturen. Een natuurdrift die haar naar soortgenoten zal brengen voor het maken van een eigen nest. Volgend jaar misschien? 

Opnames 2 juli 2023, Middag








Detailopnames 2 juli 2023, Middag









Detailopnames Pootjes 2 juli 2023, Middag





Bewegende beelden opname 2 juli 2023, Middag





Geen opmerkingen:

Een reactie posten